Στα σπίτια μας εκτυλίσσεται μια αθόρυβη τραγωδία που αφορά τα παιδιά μας, τα πιο πολύτιμα “κοσμήματά” μας. Βρίσκονται σε μια συναισθηματική κατάσταση η οποία μπορεί να έχει καταστρεπτικές συνέπειες. Οι μελέτες των ερευνητών τα τελευταία 15 χρόνια ανησυχητικά αναφέρουν μια αύξηση της παιδικής ψυχασθένειας που έχει φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα:
– 1 στα 5 παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας
– Παρατηρείται αύξηση 43% στη διαταραχή έλλειψης προσοχής και υπερκινητικότητας
– Παρατηρείται αύξηση 37% στην εφηβική κατάθλιψη
– Παρατηρείται αύξηση 200% στον αριθμό των παιδικών αυτοκτονιών (10-14 ετών)
Τα παιδιά σήμερα βρίσκονται υπερδιεγειρμένα λόγω της υπερβολικής κατανάλωσης υλικών αγαθών, αλλά τους λείπουν τα βασικά στοιχεία για μια υγιή παιδική ηλικία, όπως η παρουσία συναισθηματικά διαθέσιμων γονέων, ξεκάθαρα όρια, υπευθυνότητα, ισορροπημένη διατροφή, επαρκής ύπνος, κίνηση γενικά και ειδικότερα στη φύση, δημιουργικό παιχνίδι, κοινωνική αλληλεπίδραση και ευκαιρίες για ανέμελο παιχνίδι και στιγμές βαρεμάρας. Οι γονείς, με αποσπασμένη την προσοχή τους από την τεχνολογία, επιτρέπουν στα παιδιά να καθορίζουν τους κανόνες, ενώ τα παιδιά αισθάνονται ότι δικαιούνται όλα χωρίς να τα κερδίζουν ή να γίνονται υπεύθυνα
Για να διασφαλίσουμε την ευτυχία και την υγεία των παιδιών μας, πρέπει να επανέλθουμε στα βασικά. Οι παρακάτω συστάσεις μπορούν να βοηθήσουν:
1. Θέστε όρια και να μην ξεχνάτε ότι εσείς είστε ο καπετάνιος του πλοίου. Τα παιδιά θα αισθανθούν πιο ασφαλή όταν γνωρίζουν ότι εσείς έχετε τον έλεγχο
2. Προσφέρετε στα παιδιά έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής που θα περιλαμβάνει αυτό που χρειάζονται και όχι απλά αυτό που θέλουν. Μην φοβάστε να πείτε “όχι” αν κάτι δεν είναι καλό για το παιδί σας
3. Προσφέρετε στα παιδιά σας υγιεινή διατροφή και περιορίστε την κατανάλωση ανεπιθύμητων τροφών
4. Αφιερώστε τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα για δραστηριότητες στον καθαρό αέρα όπως ποδήλατο, περπάτημα, ψάρεμα και παρατήρηση της φύσης
5. Απολαύστε καθημερινά ένα οικογενειακό βραδινό φαγητό χωρίς τη χρήση τεχνολογίας που να αποσπά την προσοχή των παιδιών
6. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με όλη την οικογένεια και επιτρέψτε στα παιδιά να ηγούνται σε ελεύθερο παιχνίδι όταν είναι πολύ μικρά
7. Εμπλέξτε τα παιδιά σας σε καθήκοντα στο σπίτι σύμφωνα με την ηλικία τους και βοηθήστε τα να αναπτύξουν υπευθυνότητα και ανεξαρτησία
8. Καθιερώστε μια συνεπή ρουτίνα για τον ύπνο προκειμένου τα παιδιά να κοιμούνται αρκετές ώρες τη νύχτα
9. Διδάξτε στα παιδιά σας υπευθυνότητα και ανεξαρτησία, αφήνοντας τα να αντιμετωπίσουν απογοήτευση και να μάθουν να ξεπερνούν τις προκλήσεις της ζωής
10. Μην φτιάχνετε την τσάντα του παιδιού σας, αλλά δώστε τους την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν καθημερινές καθηκοντικές τους ανάγκες
11. Δώστε ευκαιρίες για βαρεμάρα, καθώς αυτή είναι η στιγμή που η δημιουργικότητα ανθεί. Μην αισθάνεστε υπεύθυνοι να διασκεδάζουν τα παιδιά σας όλη την ώρα
12. Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε την τεχνολογία ως θεραπεία για τη βαρεμάρα και μην την προσφέρετε στα παιδιά σας στην πρώτη ευκαιρία απραξίας
13. Αποφεύγετε τη χρήση της τεχνολογίας σε καταστάσεις όπως στο τραπέζι, στο αυτοκίνητο, στα εστιατόρια και στα εμπορικά κέντρα. Αυτές οι στιγμές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κοινωνικοποίηση και ανάπτυξη της κοινωνικής νοημοσύνης
14. Βοηθήστε τα παιδιά σας να φτιάξουν ένα “βαζάκι πλήξης” με ιδέες για δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν όταν βαριούνται
15. Να είστε συναισθηματικά προσβάσιμος ώστε να συνδεθείτε με το παιδί σας και να του διδάξετε αυτορρύθμιση και κοινωνικές δεξιότητες
16. Απενεργοποιήστε τα τηλέφωνα το βράδυ όταν τα παιδιά πρέπει να πάνε για ύπνο, για να αποφύγετε την ψηφιακή απόσπαση προσοχής
17. Γίνετε ένας συναισθηματικός ρυθμιστής και προπονητής για τα παιδιά σας, βοηθώντας τα να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τις αρνητικές συναισθηματικές τους καταστάσεις
18. Διδάξτε στα παιδιά σας τα βασικά κοινωνικά αξιώματα όπως το χαιρετώ, η αλληλεπίδραση, το να μοιράζονται και να ευχαριστούν, το να παραδέχονται τα λάθη τους και να ζητούν συγγνώμη
19. Δημιουργήστε συναισθηματικές συνδέσεις με τα παιδιά σας μέσα από την αγκαλιά, το χαμόγελο, την ανάγνωση, τον χορό και το παιχνίδι.
Πηγή:του Δρ. Λουίς Ρόχας Μάρκος, Ψυχιάτρου (www.dinfo.gr)
Πηγή