Παρά την αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με νεότερα εξακολουθεί να απαιτεί πολύ χρόνο. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων με τίτλο “Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους”, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά αυξάνεται, αλλά αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% του συνόλου των οχημάτων στην ΕΕ.
Η μελέτη αυτή αποκαλύπτει ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια, μάλιστα δεκαετίες, προκειμένου να αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα με νεότερα μοντέλα που εφοδιάζονται με πιο καθαρές και πράσινες τεχνολογίες. Οι παλιές μονάδες οχημάτων συνήθως χρησιμοποιούν λιγότερο αποδοτικές τεχνολογίες που προκαλούν μεγαλύτερο περιβαλλοντικό φορτίο, εκτός εάν αντικατασταθούν.
Οι αριθμοί αποκαλύπτουν ότι υπάρχουν περίπου 290 εκατομμύρια οχήματα στους δρόμους της ΕΕ και ο μέσος όρος ηλικίας τους συνεχίζει να αυξάνεται. Συγκεκριμένα, η μέση ηλικία των αυτοκινήτων στην ΕΕ ανέρχεται σε 12,3 έτη, ενώ σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, η ηλικία τους μπορεί να φθάσει έως και 17 χρόνια. Όσον αφορά τα φορτηγά, ο μέσος όρος ηλικίας τους στην ΕΕ ανέρχεται σε 13,9 έτη, ενώ για τα λεωφορεία και τα φορτηγά είναι 12,5 χρόνια. Από το 2018, ο μέσος όρος ηλικίας όλων των τύπων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα χρόνο, καθιστώντας σαφές ότι στην Ευρώπη κυκλοφορούν όλο και περισσότερα παλαιά οχήματα.
Ο αυξανόμενος αριθμός των παλαιών οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ ενισχύει τη σημασία της προώθησης εναλλακτικών λύσεων με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη παρέχουν επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες πρέπει να συνεχιστούν προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω η μετάβαση σε καθαρές μορφές κίνησης. Παράλληλα με αυτές τις επιδοτήσεις, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εφαρμόσουν μια σειρά μέτρων που θα ωθήσουν ακόμη περισσότερο τη μετάβαση σε βιώσιμες λύσεις κινητικότητας στην Ευρώπη.