Οι περισσότεροι από εμάς έχουν μεγαλώσει ακούγοντας και δεχόμενοι τις αντιλήψεις των γονιών μας για διάφορα θέματα. Αυτές οι αντιλήψεις έχουν επηρεάσει την σκέψη και τη συμπεριφορά μας καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Αλλά όπως αναγνωρίζουν και όλο και περισσότεροι νέοι γονείς σήμερα, ο τρόπος που μιλάμε και συμπεριφερόμαστε έχει μεγάλη επίδραση στην ανάπτυξη και την αντίληψη των παιδιών μας. Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα είναι η σχέση τους με το φαγητό και την εικόνα του σώματός τους.
Οι ειδικοί στον τομέα της διατροφής τονίζουν τη σημασία της επικοινωνίας και της ανταλλαγής μηνυμάτων με τα παιδιά μας για αυτά τα ζητήματα. Πρέπει να είμαστε συνειδητοποιημένοι για το τι λέμε και κάνουμε, καθώς αυτό επηρεάζει την αντίληψη και τις ιδέες που αναπτύσσουν τα παιδιά μας. Αρκετές φορές, όμως, μπορεί να χρησιμοποιούμε φράσεις που είναι επιβλαβείς και μπορούν να βλάψουν τη σχέση των παιδιών με το φαγητό. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από αυτές τις τοξικές φράσεις και τι μπορούμε να πούμε αντ’ αυτών.
1. “Καλά” ή “κακά” τρόφιμα: Αποφύγετε την κατηγοριοποίηση των τροφίμων. Αντί να τα χαρακτηρίζουμε ως “καλά” ή “κακά”, ας επικεντρωθούμε στη διατροφική αξία και τη σημασία που έχει κάθε τροφή για το σώμα μας. Ας μάθουμε στα παιδιά μας ότι όλα τα τρόφιμα έχουν θέση στη διατροφή μας και καλύπτουν διάφορες ανάγκες του σώματος. Παράδειγμα: Μπορείτε να πείτε στο παιδί ότι το σνακ με γλυκά δεν είναι στο μενού για σήμερα, αλλά μπορεί να το φάμε σε άλλη μέρα.
2. Αρνητικά σχόλια για το σώμα: Ας αποφεύγουμε τα αρνητικά σχόλια για το σώμα μας και το φαγητό, ιδιαίτερα όταν τα παιδιά είναι κοντά. Αυτά τα σχόλια μπορούν να έχουν μόνιμη επίδραση στα παιδιά και να δημιουργήσουν αρνητική σχέση με το φαγητό και το σώμα τους. Αντ’ αυτού, ας επικεντρωθούμε σε θετικά μηνύματα και ας τα υποστηρίξουμε με ιδεολογία ότι η αξία του ανθρώπου δεν συνδέεται με το μέγεθος του σώματος.
3. Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ανταμοιβή: Η χρήση του φαγητού ως δωροδοκία έχει αρνητικά αποτελέσματα. Όταν προτείνουμε στα παιδιά να φάνε πιο υγιεινά τρόφιμα με την προοπτική να λάβουν ένα γλυκό ως ανταμοιβή, στέλνουμε το μήνυμα ότι τα υγιεινά τρόφιμα είναι λιγότερο επιθυμητά από τα γλυκά. Ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος θα ήταν να προσφέρουμε ένα μικρό γλυκό με το γεύμα, απομυθοποιώντας το και κατανοώντας ότι κάθε τροφή έχει τη θέση της στη διατροφή μας.
4. Αναγνωρίστε τα μοναδικά διατροφικά μοτίβα των παιδιών: Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα παιδιά έχουν διαφορετικές διατροφικές ανάγκες από εμάς τους ενήλικες. Οι παιδικές ανάγκες είναι μοναδικές και δεν μπορούμε να τους αναμένουμε να ακολουθήσουν το παραδοσιακό σχήμα των γευμάτων. Ένα εναλλακτικό παράδειγμα θα ήταν να παρέχουμε ένα ουσιαστικό σνακ το απόγευμα, εάν η ώρα του δείπνου είναι κοντά στην ώρα του ύπνου του παιδιού. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε έχουν τη δύναμη να διαμορφώσουν τη σχέση των παιδιών με το φαγητό και το σώμα τους. Ας κάνουμε σοφές επιλογές και ας διδάξουμε τα παιδιά μας ότι το φαγητό είναι πηγή ζωής και ενέργειας.