Η Μαύρη Παρασκευή, αυτό το αμερικανικό έθιμο που προσελκύει πλήθη καταναλωτών, έγινε διεθνές τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα. Με πρωτοβουλία των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης, η Μαύρη Παρασκευή κατέκτησε τις ελληνικές βιτρίνες, προσφέροντας προσιτές τιμές και εκπτώσεις στους καταναλωτές.
Οι προσφορές της Μαύρης Παρασκευής αποτελούν μια ευκαιρία για τους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους με πιο οικονομικό τρόπο. Κάθε χρόνο, υπάρχουν ατέλειωτες ουρές στις εισόδους των καταστημάτων, με ανθρώπους που διεκδικούν τα φθηνότερα προϊόντα. Ωστόσο, δεν λείπουν και τα φαινόμενα υστερίας και διαπληκτισμών, καθώς οι καταναλωτές ανταγωνίζονται για να αποκτήσουν τις καλύτερες προσφορές.
Το άνοιγμα των καταστημάτων συνήθως συμβαίνει πρωί, μερικές φορές ακόμα και μετά τα μεσάνυχτα. Η εισβολή του πλήθους που περιμένει αρκετές ώρες σε ουρές αποτελεί ένα από τα αγαπημένα θέματα των δελτίων ειδήσεων. Αντίθετα, υπάρχουν ακτιβιστές που συσπειρώνονται κάτω από την σημαία της Ημέρας Αγοραστικής Αποχής (Buy Nothing Day), προσπαθώντας να περάσουν τα αντικαταναλωτικά και οικολογικά μηνύματά τους και να προκαλέσουν την οργή των καταστηματαρχών.
Η προέλευση του όρου «Μαύρη Παρασκευή» παραμένει αβέβαιη, με πολλές εκδοχές και ερμηνείες. Μία από τις πιο πειστικές εκδοχές ορίζει ότι ο όρος προέκυψε από την πρακτική των λογιστών στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’50, οι οποίοι σημείωναν με μαύρο μελάνι τα κέρδη που ξεκινούσαν την Μαύρη Παρασκευή και διαρκούσαν μέχρι τα Χριστούγεννα. Μια άλλη εκδοχή θέλει τον όρο να προέρχεται από τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, όπου τροχονόμοι τον χρησιμοποίησαν για να περιγράψουν την έντονη κυκλοφορία και τον φόρτο εργασίας που είχαν την ημέρα αυτή λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Στην Ελλάδα, η Μαύρη Παρασκευή του 2022 θα πραγματοποιηθεί στις 25 Νοεμβρίου, ενώ η “Cyber Monday” στις 28 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τους πρόεδρους του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, το 2019 ο καταναλωτής στην Ελλάδα ξόδεψε κατά μέσο όρο από 180 έως 200 ευρώ κατά τη διάρκεια της Black Friday και της Cyber Monday. Το σύνολο των αγορών ανήλθε σε περίπου 3 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά περίπου 4%-5% σε σύγκριση με το 2018. Η αναζήτηση επικεντρώθηκε σε ηλεκτρικές συσκευές, ηλεκτρονικά είδη, ρούχα και παπούτσια. Παρά ταύτα, εναλλακτικές όπως η Buy Nothing Day αποτελούν τις εναλλακτικές επιλογές για όσους δεν συμμερίζονται την καταναλωτική μανία της Μαύρης Παρασκευής.
Όπως και να έχει, η Μαύρη Παρασκευή αποτελεί μία μέρα που δημιουργεί ενθουσιασμό στην καταναλωτική αγορά, ενώ παράλληλα γεννά αντιπαραθέσεις και ερωτηματικά για τις επιπτώσεις της. Ο καθένας μας έχει τη δυνατότητα να επιλέξει πώς θα διαμορφώσει την προσέγγισή του στις αγορές και αν θα συνδράμει σε αυτήν τη συνήθεια ή αν θα ακολουθήσει μία εναλλακτική προσέγγιση. Όποια και αν είναι η επιλογή μας, αξίζει να θυμόμαστε τη σημασία της φετινής Μαύρης Παρασκευής και των αγορών που πραγματοποιούμε, αντικατοπτρίζοντας τις αξίες μας και γίνοντας υπεύθυνες επιλογές.