4 Δεκεμβρίου 2025

Η επίδραση της τηλεόρασης στο μυαλό του παιδιού: Η ποιότητα και η αλληλεπίδραση παίζουν σημαντικό ρόλο

Τελευταία Άρθρα

Μια νέα προσέγγιση για το πρόβλημα της ρύπανσης από σκουπίδια έχει αρχίσει να κεντρίζει το ενδιαφέρον στην Ιταλία. Το πρωτάθλημα Plogging, ένας συνδυασμός του...

Μια πρόσφατη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Plogging έλαβε χώρα στην Ιταλία, με περισσότερους από 70 αθλητές από 16 χώρες να συμμετέχουν. Οι αθλητές

8 συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι γονείς στην ανατροφή των παιδιών τους

Ο ρόλος των γονιών στην ανατροφή των παιδιών τους είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξή τους. Ωστόσο, πολλές φορές, λόγω έλλειψης

Εκπληκτικό: Δείτε ποσους πόρους χρειάστηκε να επενδύσει ο ιδιοκτήτης για τη συντήρηση του Tesla του

Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα σχετικά νέο φαινόμενο, υπάρχουν ανθρωποι που τα έχουν στην κατοχή τους εδώ και αρκετά χρόνια. Ένας από αυτούς είναι

Αυξάνονται οι ψυχικές διαταραχές: Ευάλωτος 1 στους 6 Ευρωπαίους – Η επίπτωση της κλιματικής αλλαγής

Το 2019, πριν από την πανδημία, περίπου 84 εκατομμύρια κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίαζαν ψυχικά προβλήματα, δηλαδή ένας στους έξι κατοίκους της ΕΕ.

Κλιματική κρίση, ατμοσφαιρική ρύπανση και βιώσιμη ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η ατμοσφαιρική ρύπανση σχετίζεται με εκατομμύρια πρώιμους θανάτους κάθε χρόνο. Ο αέρας που αναπνέουμε επηρ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Παρά τη δαιμονοποίηση του τηλεοπτικού χρόνου που παρακολουθούν τα παιδιά τα τελευταία χρόνια, νεότερα ερευνητικά στοιχεία αναδεικνύουν ότι τελικά σημασία έχει περισσότερο η ποιότητα και η αλληλεπίδραση. Ένα νέοαπό επιστημονικούς του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ και του Πανεπιστημίου Ναντέρ στη Γαλλία αναδεικνύει τον αντίκτυπο της παρατηρητικής χρήσης μιας οθόνης στο μυαλό των νηπίων και προτείνει πως η κατανάλωση τηλεόρασης μπορεί να είναι ευεργετική, ανάλογα με το πλαίσιο στο οποίο γίνεται η προβολή.

Η μελέτη αυτή ανέλυσε 478 επιστημονικές εργασίες που έχουν δημοσιευθεί τα τελευταία 20 χρόνια για να εξετάσει την επίδραση της παθητικής χρήσης μιας οθόνης στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι η έκθεση στην τηλεόραση από μωρά μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην διαδικασία του παιχνιδιού, τη γλωσσική ανάπτυξη και την εκτελεστική λειτουργία. Ωστόσο, η ποιότητα του προγράμματος και η συμμετοχή του γονέα μπορούν να αλλάξουν την εικόνα.

Η Δρ Eszter Somogyi, από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ, υποστηρίζει ότι η ποσότητα του χρόνου που παιδιά εκτίθενται στην οθόνη δεν είναι τόσο σημαντική, αλλά η ποιότητα του προγράμματος και η συμμετοχή των γονιών. Η αδύναμη αφήγηση, η γρήγορη παρουσίαση και τα πολύπλοκα ερεθίσματα μπορεί να δυσκολέψουν το παιδί να αντλήσει και να γενικεύσει πληροφορίες, αλλά όταν το περιεχόμενο είναι κατάλληλο και ο γονέας συμμετέχει ενεργά, οι επιπτώσεις μπορούν να είναι θετικές.

Επιπλέον, ο χρόνος που παιδιά περνούν μπροστά σε μια οθόνη είναι πιο ωφέλιμος όταν υπάρχει η παρουσία ενός γονέα ή ενήλικα, καθώς η παρουσία τους ενισχύει την αλληλεπίδραση και τις ερωτήσεις. Ωστόσο, κάθε οικογένεια έχει διαφορετική στάση απέναντι στη χρήση της τηλεόρασης, και αυτές οι διαφορές στο πλαίσιο της τηλεθέασης παίζουν σημαντικό ρόλο στην επίδραση στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

Συναρπαστικά ευρήματα αναδεικνύουν ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης μαζί με το παιδί και η συζήτηση για αυτά που βλέπει μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση και μάθησή του κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Επιπλέον, η κοινή παρακολούθηση μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και να παρέχει στα παιδιά ένα πρότυπο για τη σωστή τηλεοπτική συμπεριφορά.

Ωστόσο, η μελέτη προειδοποιεί ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης δεν πρέπει να αντικαθιστά άλλες μαθησιακές δραστηριότητες, όπως η κοινωνικοποίηση. Είναι σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι για τους κινδύνους που μπορεί να συνδέονται με την παρατεταμένη έκθεση στο λάθος πλαίσιο. Επομένως, είναι απαραίτητο να εξασφαλίζουμε ότι το περιεχόμενο που παρακολουθούν τα παιδιά είναι κατάλληλο για την ηλικία τους, να υπάρχει η παρουσία ενηλίκου κατά την παρακολούθηση, και να αποφεύγουμε την προβολή πολλαπλών οθονών ταυτόχρονα.

Τελικά, η παρακολούθηση τηλεόρασης με τα παιδιά μπορεί να είναι μία ευκαιρία για αλληλεπίδραση, μάθηση και ανάπτυξη, αρκεί να δίνουμε προσοχή στην ποιότητα του περιεχομένου και να συμμετέχουμε ενεργά. Η τηλεόραση δεν πρέπει να αντικαθιστά άλλες δραστηριότητες, αλλά να είναι μία επιπλέον πηγή εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας για τα παιδιά μας.