“Ποιος είναι ο ρόλος που θέλεις να αναλάβεις όταν μεγαλώσεις;” – αυτή είναι μία από τις συνηθισμένες ερωτήσεις που απευθύνουμε στα παιδιά. Αν και η παιδική ηλικία θεωρείται ως ένα διασκεδαστικό και ανέμελο διάστημα, τα παιδιά πρέπει να σκεφτούν και να αποφασίσουν πράγματα που αφορούν στο μέλλον τους. Μία νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Journal of Personality and Social Psychology αποκαλύπτει ότι τα παιδιά που θέτουν υψηλούς εκπαιδευτικούς στόχους ετοιμάζουν τον εαυτό τους για μελλοντική επιτυχία. Πιο συγκεκριμένα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χιούστον παρατήρησαν ότι οι έφηβοι που είχαν τέτοιους οράματα επιτυγχάνουν υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, εισόδημα, επαγγελματικής επιτυχίας, πολυπλοκότητας εργασίας και δημιουργικότητας μετά από 12 χρόνια. Επιπλέον, η ομάδα ερευνητών ανέφερε ότι με την πάροδο του χρόνου, οι στόχοι των παιδιών αλλάζουν φυσικά. Με αυτή τη μελέτη, αποδεικνύεται ότι ο εσωτερικός κόσμος ενός ατόμου μπορεί να προβλέψει την επιθυμητή του εκπαιδευτική και επαγγελματική επιτυχία.
Παιδιά με μεγάλα όνειρα: Μικροί ηρωικοί αναμμένοι φώτες
Αντί να απλώς σχεδιάζει ο έφηβος τους στόχους του, η επίτευξη ενός στόχου απαιτεί πολλές προσπάθειες και δεξιότητες που θα πρέπει να ενισχυθούν και να βελτιωθούν. Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο για να ενσωματώσουν και να ενστερνιστούν νέες συνήθειες που θα τα φέρουν ένα βήμα πιο κοντά στην επιτυχία – είτε αυτή είναι ακαδημαϊκή επιτυχία είτε όχι. Είναι σημαντικό να βοηθήσουμε το παιδί να κατανοήσει ότι, αν και κάτι μπορεί να φαίνεται δύσκολο αρχικά, είναι φυσιολογικό ότι με την πάροδο του χρόνου γίνεται όλο και πιο εύκολο. Παράλληλα, θα πρέπει να τονίσουμε στο παιδί να επικεντρώνεται στη διαδικασία και όχι μόνο στο αποτέλεσμα, υπενθυμίζοντάς του τη σημασία της μάθησης από τα λάθη. Έτσι, δεν θα περιθωριοποιηθεί από τις απογοητεύσεις και θα είναι πιο πρόθυμο να δοκιμάσει ξανά μέχρι να επιτύχει αυτό που επιθυμεί. Είναι σημαντικό να βοηθήσουμε τους έφηβους να συνειδητοποιήσουν ότι τα εμπόδια που θα συναντήσουν στον δρόμο προς την προσωπική επιτυχία τους μπορεί να τους καθυστερήσουν, αλλά δεν τους αποκλείουν για πάντα. Τα λάθη και τα εμπόδια αποτελούν μέρος της μαθησιακής διαδικασίας και βοηθούν τον εγκέφαλο να αναπτύξει νέους τρόπους σκέψης. Ίσως απαιτηθούν μερικές προσπάθειες για να επιτευχθεί ένας στόχος, αλλά αυτό είναι φυσιολογικό και δεν πρέπει να τους αποθαρρύνει.