Η Ιταλίδα συγγραφέας Alba de Céspedes (1911-1997), γνωστή και ως “Clorinda” στο ραδιόφωνο, πραγματεύεται θέματα φέμινισμού και γυναικείας απελευθέρωσης στο μυθιστόρημά της με τίτλο “Απαγορευμένο τετράδιο”. Η οικογένεια της de Céspedes ζούσε σε διάφορες πόλεις λόγω των διπλωματικών καθηκόντων του πατέρα της, μετακομίζοντας μαζί της μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Εκτός από τα βιβλία, η de Céspedes ζούσε μες στις σελίδες των γραπτών της έργων.
Ο πρώτος της συλλογή μικρών διηγημάτων δημοσιεύτηκε το 1935, αλλά συνελήφθη σύντομα για την αντιφασιστική της δράση και φυλακίστηκε. Το 1938 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο “Nessuno torna indietro”, που προκάλεσε αντιδράσεις λόγω του ότι η πρωταγωνίστρια προάγει τη γυναίκα του σπιτιού αντί της γυναίκας που επαινούσε το φασιστικό καθεστώς. Παρά το γεγονός ότι κέρδισε το βραβείο Viareggio το 1939, ο Μουσολίνι διέταξε την ανάκληση της τιμητικής αυτής διάκρισης. Ωστόσο, η de Céspedes δεν απογοητεύτηκε, αλλά συνεχίστηκε να προβάλλει τις απόψεις της μέσω διάφορων μέσων, όπως το περιοδικό Mercurio και οι στήλες της στο Epoca και τη La Stampa.
Το μυθιστόρημα της de Céspedes με τίτλο “Απαγορευμένο τετράδιο” κυκλοφόρησε το 1952 και αφηγείται την ιστορία της Βαλέριας, μιας 43χρονης μητέρας που πασχίζει να βρει τη δική της ταυτότητα. Παρά το ρουτίνα της καθημερινότητας, η Βαλέρια ξυπνάει και ανακαλύπτει ότι η ζωή της είναι εντελώς άδεια. Αγοράζοντας ένα σημειωματάριο, η Βαλέρια αρχίζει να καταγράφει τις σκέψεις και τα γεγονότα της ζωής της. Μέσω αυτού του “απαγορευμένου” χώρου, ανακαλύπτει τις εσωτερικές της συγκρούσεις και αποκαλύπτει τις πικρίες και τις φιλοδοξίες της. Με αυτόν τον τρόπο, εκφράζει την ατομικότητά της και αποκτά μια ιδιαίτερη συνείδηση για την καθημερινή της ζωή. Η ιστορία της Βαλέριας είναι η ιστορία πολλών γυναικών της εποχής του 1950. Το “Απαγορευμένο τετράδιο” παρουσιάζει ένα πρωτο-φεμινιστικό μαρτύριο, ένα έργο που η de Céspedes εξέπληξε το κοινό της με την αυθεντικότητα και την ειλικρίνεια του.
Εκτός από το μυθιστόρημα, η de Céspedes έγραψε επίσης θεατρικά έργα, ποιήματα και σενάρια. Το έργο της αποτελεί τον πυρήνα της φεμινιστικής της φιλοδοξίας και προάγει την απελευθέρωση και την αυτοπραγμάτωση των γυναικών. Το “Απαγορευμένο τετράδιο” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη μεταφρασμένο από τον Σταύρο Παπασταύρου.