Η είδηση ενός ισραηλινού χτυπήματος στο ιρανικό έδαφος, που πιθανόν θα αυξήσει τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, προκάλεσε αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές. Οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες είναι σημαντικές, καθώς μπορούν γρήγορα να επηρεάσουν τις τιμές του πετρελαίου και να αναζωογονήσουν τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό. Παρόλο που οι τιμές του πετρελαίου έκαναν ένα άλμα την Παρασκευή, με το WTI να φθάνει τα 86 δολάρια ανά βαρέλι, η επίθεση αποδείχθηκε λιγότερο έκτακτη απ’ ό,τι αρχικά νομίζαμε, με τις βασικές πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν να παραμένουν ανέπαφες. Επιπλέον, το Ιράν μειώνει την επίθεση και τις πιθανές απαντήσεις. Αυτή η επανεκτίμηση οδήγησε σε επανάκτηση των προηγούμενων κερδών τιμών του πετρελαίου, με το WTI να κλείνει την εβδομάδα στα 82 δολάρια ανά βαρέλι. “Οι αυξανόμενες εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι αυστηρότερες κυρώσεις κατά του Ιράν μπορεί να επηρεάσουν την προμήθεια υγραερίου και να θέσουν σε κίνδυνο τις εξαγωγές του Ιράν. Παράλληλα, οι περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ περιορίζουν περαιτέρω την προσφορά από την περιοχή”, επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. “Το Ιράν, που αποτελεί σημαντικό παίκτη στην αγορά του υγραερίου, είχε εξαγωγές περίπου 1.000.000 μετρικών τόνων τον Μάρτιο, με τις ποσότητες για τον Απρίλιο να ανέρχονται επί του παρόντος σε 600.000 μετρικούς τόνους. Μετά τις ενέργειες του Ιράν εναντίον του Ισραήλ, οι ΗΠΑ επέβαλαν πρόσθετες κυρώσεις στη χώρα. Επιπλέον, η νομοθεσία που αποσκοπεί στην περιορισμό της κατανάλωσης ιρανικού αργού πετρελαίου από την Κίνα έχει λάβει ισχυρή υποστήριξη. Ενώ ανησυχίες έχουν προκύψει σχετικά με το πώς οι αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ θα επηρεάσουν την προσφορά πετρελαίου και ενδεχομένως να διαταράξουν τις ροές υγραερίου. Παρόλο που οι εντάσεις μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν αυξάνονται, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας φαίνεται ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν ιρανικό αργό πετρέλαιο. Με τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ στο πετρέλαιο της Βενεζουέλας, φαίνεται λιγότερο πιθανό η Ινδία να ανταγωνιστεί για το αργό πετρέλαιο από εκεί. Ωστόσο, η Κίνα, που αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στην Ασία, ενδέχεται να μην αυξήσει σημαντικά τις αγορές της από τη Βενεζουέλα. Η δυναμική προσφοράς και ζήτησης, σε συνδυασμό με την ανταγωνιστικότητα των τιμών, θα καθορίσει πιθανότατα το μέγεθος των αγορών των κινεζικών διυλιστηρίων. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι, όταν άρση των κυρώσεων της Βενεζουέλας στο τέλος του περασμένου έτους ενθαρρύνθηκε ο ανταγωνισμός με την Ινδία, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας μείωσαν τις εισαγωγές από τη Βενεζουέλα κατά 40%. Η Βενεζουέλα πρέπει να επανεξετάσει την τιμολογιακή της στρατηγική για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των κινεζικών διυλιστηρίων, ειδικά με τον μεγάλο ανταγωνισμό που υπάρχει σήμερα σε πολλές πηγές πετρελαίου στην Κίνα”, τονίζουν οι αναλυτές: “Η επανειλημμένη επιβολή κυρώσεων στη Βενεζουέλα και οι πρόσθετες κυρώσεις στο Ιράν θα διαμορφώσουν πιθανότατα τον χώρο του πετρελαίου. Ωστόσο, η έκταση των επιπτώσεων παραμένει ασαφής. Δεν είναι σίγουρο αν αυτή η αναδιάταξη θα αυξήσει σημαντικά τις τιμές των ναυλίων ή απλά θα αναδιατάξει τον χώρο χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές”.
