Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, ο χώρος των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) βρέθηκε στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος, καθώς η πανδημία του κορονοϊού έθεσε προκλήσεις και απαιτήσεις στους επαγγελματίες υγείας. Οι γιατροί, οι νοσηλευτές και οι φυσιοθεραπευτές, με τη βοήθεια άλλου προσωπικού, αγωνίζονται καθημερινά λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις, τις υποδομές, τα όρια τους, αλλά και τις ιατρικές εξελίξεις και τις δυνατότητές τους.
Η λειτουργία των ΜΕΘ στην Ελλάδα μπορεί να χωριστεί σε δύο περιόδους: πριν και μετά την πανδημία. Ένα από τα θετικά αποτελέσματα της πανδημίας είναι η ενίσχυση του αριθμού των κλινών ΜΕΘ και του εξοπλισμού τους, με τον Εθνικό Οργανισμό Υγείας (ΕΟΔΥ) να διπλασιάζει σχεδόν τις διαθέσιμες κλίνες. Αν κοιτάξουμε τα στοιχεία, το 2019 υπήρχαν μόλις 557 κλίνες Εντατικής Θεραπείας, ενώ σήμερα ο αριθμός τους έχει αυξηθεί σε 928. Ωστόσο, από αυτές τις κλίνες, περίπου 60 είναι κλειστές, επισύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα.
Παρά την ανάπτυξη των υποδομών, οι ΜΕΘ υστερούν σε προσωπικό. Παρόλο που έχουν γίνει προσλήψεις νοσηλευτών και εντατικολόγων, εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη. Σύμφωνα με την κυρία Μαρία Θεοδωρακοπούλου, Διευθύντρια της Α’ Κλινικής Εντατικής Θεραπείας του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» και πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας, παρότι έχουν γίνει κάποιες προσλήψεις, υπάρχουν ακόμα έλλειψη 1-2 γιατρών και πολλών νοσηλευτών, φυσιοθεραπευτών και άλλου προσωπικού. Όλοι όμως εργάζονται σκληρά για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των ασθενών και την καλύτερη ποιότητα νοσηλείας.
Η διαδικασία εισαγωγής ενός ασθενούς σε ΜΕΘ ακολουθεί συγκεκριμένα βήματα που ορίζονται από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας και κοινοποιούνται στα νοσοκομεία από την αρμόδια Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας Νοσηλευτικών Μονάδων του υπουργείου Υγείας. Οι βαρύτατα πάσχοντες ασθενείς προτεραιοποιούνται και χρειάζονται άμεση υποστήριξη ζωής και εξειδικευμένες θεραπευτικές παρεμβάσεις που γίνονται μόνο σε ΜΕΘ. Οι ασθενείς που χρειάζονται εντατικό monitoring και ειδική θεραπευτική παρέμβαση επίσης προτεραιοποιούνται. Οι ασθενείς σε τελικό στάδιο νόσου πιθανόν να μην εισέρχονται σε ΜΕΘ, αλλά να παίρνουν παρακολούθηση και φροντίδα σε άλλες μονάδες.
Για τη διαχείριση της λίστας αναμονής για ΜΕΘ χρησιμοποιείται μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που διαχειρίζονται ειδικευμένοι γιατροί. Οι αιτήσεις για νοσηλεία σε ΜΕΘ υποβάλλονται ηλεκτρονικά και οι γιατροί των ΜΕΘ αποφασίζουν αν θα γίνει η αποδοχή τους, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες υποστήριξης του ασθενούς από το νοσοκομείο. Αυτή είναι μια σύνθετη διαδικασία που απαιτεί προσεκτική αξιολόγηση για να εξασφαλιστεί η σωστή φροντίδα των ασθενών. Συχνά, τα νοσοκομεία δεν μπορούν να φιλοξενήσουν ορισμένους ασθενείς λόγω έλλειψης συγκεκριμένου εξειδικευμένου προσωπικού.
Η λίστα αναμονής για ΜΕΘ αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για το ελληνικό σύστημα υγείας και συνεχίζει να αυξάνεται. Παρόλα αυτά, η ηλεκτρονική πλατφόρμα έχει βοηθήσει στην καλύτερη διαχείριση της, ενώ επίσης επιτρέπει την παρακολούθηση και την παροχή οδηγιών στα νοσοκομεία. Παρ’ όλα αυτά, παραμένει αναπόφευκτο να υπάρχει καθυστέρηση στην εισαγωγή ορισμένων ασθενών στις ΜΕΘ λόγω της έλλειψης πόρων και προσωπικού σε ορισμένα νοσοκομεία.
Παρόλες τις δυσκολίες, οι επαγγελματίες υγείας συνεχίζουν να αγωνίζονται για την παροχή καλύτερης φροντίδας και για την ασφάλεια των ασθενών. Οι ΜΕΘ παραμένουν ασφαλείς και η νοσηλεία γίνεται με αξιοπρέπεια και μεγάλη προσήλωση από το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που δίνει τον καλύτερο εαυτό τους για την ευημερία των ασθενών.
Οι ΜΕΘ αντιπροσωπεύουν το κρίσιμο κομμάτι των νοσοκομείων και συμβάλλουν αποφασιστικά στην περίθαλψη και την αποκατάσταση των ασθενών. Είναι αναγκαίο να εστιάσουμε στην ενίσχυσή τους και στην προσέλκυση νέων γιατρών και νοσηλευτών για να μπορούν να παρέχουν τις καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους ασθενείς μας. Μόνο με δέσμευση και συνεργασία μπορούμε να κατακτήσουμε τη νίκη και να προσφέρουμε στον κόσμο μας την ποιότητα περίθαλψης που του αξίζει.