Η μοναδική εμπειρία που προσφέρει το Only God Was Above Us είναι πλήρως ανταξιοποιημένη μέσα από την προοπτική του, με τον Ezra Koenig να περιγράφει τον πέμπτο δίσκο των Vampire Weekend ως ένα ταξίδι από την σκληροπυρηνική κατάσταση στην αισιοδοξία. Ξεκινώντας δυναμικά με το κομμάτι “Πο**… ο κόσμος” και καταλήγοντας με το τραγούδι με τίτλο “Ελπίδα”, αυτή η κυκλοφορία αποκαλύπτει όλες τις γνωστές πινελιές του συγκροτήματος, ξεδιπλώνοντάς τις σε έναν πειραματικό χορό από twisty-indie, ανήσυχο-πανκ και μια δόση… jazz.
Δείτε επίσης: Γιατί η Gen Z λατρεύει για πάντα τους Nirvana
Ενώ το “Father of the Bride” παρουσιάστηκε ως μια ιδιαίτερα προσωπική κυκλοφορία, το Only God Was Above Us είναι μια ομαδική προσπάθεια, αποκαθιστώντας την αρχική σύνθεση του 2006 με τον ντράμερ Chris Tomson και τον μπασίστα Chris Baio επιστρέφοντας επίσημα στην ομάδα, με τον πολυόργανο Rostam Batmanglij να συμμετέχει ως καλεσμένος στο studio. Ο Koenig αποκάλυψε ότι πέρασε το κενό πέντε ετών ανάμεσα στις κυκλοφορίες, περπατώντας στους δρόμους του Λονδίνου και του Τόκιο με τη σύζυγό του (ηθοποιό Rashida Jones) και τον γιο τους. Το τραύμα των παγκόσμιων γεγονότων εκείνης της περιόδου αναγνωρίζεται τόσο στον ήχο όσο και στους στίχους των καινούργιων τραγουδιών, αλλά οι λαμπερές μελωδίες του Koenig παροτρύνουν τους οπαδούς να χορέψουν και να διασκεδάσουν ακόμα και όταν βρίσκονται περικυκλωμένοι από την καταστροφή.
Το “Ice Cream Piano” είναι ένα κομμάτι που ευχαριστεί τους παλαιούς οπαδούς με παραμορφωμένες κιθάρες και μια αίσθηση μελωδίας που δημιουργείται από μεθυσμένες κραυγές σε τοπικές παμπ, ενώ ο Koenig το συνοδεύει με σκέψεις για πόλεμο και ειρήνη πριν το κομμάτι εκραγεί σε ένα άγριο mosh pit pogo. Ιδανικό για να καταποντίσετε το γρασίδι ενός καλοκαιρινού φεστιβάλ. Στη συνέχεια, ακολουθεί μια τυπική μελωδία του πινγκ-πονγκ στο “Classical”, παράλληλα αποκλίνοντας από το hip-hop ρυθμό των ’90s. Τα γλυκά φωνητικά του Koenig διαπερνούν εικόνες γεφυρών που καίγονται, σωμάτων που σπάνε και ναών που καταρρέουν, τοποθετώντας τις σύγχρονες συγκρούσεις σε ένα πλαίσιο αιώνων. Όπως και ο Paul Simon, ο Koenig είναι ένας στιχουργός/τραγουδιστής εντρυφημένος στην εντυπωσιακή απεικόνιση στις στίχους του, ταξιδεύοντας με τους ακροατές αντί να παραδίδει κηρύγματα σαν τον Dylan. Το Only God Was Above Us παίρνει τον τίτλο του από ένα κεφαλαιοσκόπιο ενός επιζούντα αεροπορικού δυστυχήματος του 1988, ο οποίος περιέγραφε πώς αισθάνθηκε όταν αφαιρέθηκε η οροφή από το αεροσκάφος. Πραγματικά, αποτυπώνει τη διάθεση αυτής της μουσικής, προκαλώντας όλους μας να νιώσουμε τον αέρα στα μαλλιά μας ακόμα και όταν περιβαλλόμαστε από την καταστροφή.