Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων, σύμφωνα με το Bloomberg. Οι κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων σχεδιάζουν να δημιουργήσουν νέα εργοστάσια στην Τουρκία, τα οποία θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση των κινέζικων μοντέλων στην τουρκική και ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια.
Επιπλέον, η Τουρκία βρίσκεται επίσης σε χωριστές διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία SAIC, η οποία είναι η μητρική εταιρεία των MG και Great Wall. Ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Τουρκίας, Φατίχ Κασίρ, δήλωσε πως θα ήθελε να ολοκληρωθούν οι συνομιλίες το συντομότερο δυνατόν, αφού έχουν γίνει πολλές προόδους με τις δύο κινεζικές εταιρείες.
Αυτή η συμφωνία θα επιτρέψει στους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνία τελωνειακής ένωσης με την ΕΕ. Επιπλέον, η Τουρκία αποτελεί μια σημαντική αγορά αυτοκινήτων καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν το 7,5% των συνολικών πωλήσεων το 2023. Η ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας της Τουρκίας εκτιμά ότι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων θα αυξηθεί και θα φτάσει τις 180.000 μονάδες έως το 2025. Σύμφωνα με τον ερευνητή BMI, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην τουρκική αγορά αναμένεται να ανέλθει στο 30,4% έως το 2032.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, Michael Shu, ανέφερε πρόσφατα ότι εξετάζεται η δημιουργία ενός δεύτερου ευρωπαϊκού εργοστασίου της εταιρείας το 2025, πέραν του εργοστασίου που ήδη κατασκευάζεται στην Ουγγαρία. Οι επενδύσεις στην Ευρώπη μπορούν να βοηθήσουν την BYD να αποφύγει τυχόν νέους δασμούς που προκύπτουν από έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κρατικές επιδοτήσεις σε κινέζικους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Ταυτόχρονα, η Τουρκία επιβάλλει πρόσθετους φόρους σε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται στη χώρα.
Η Τουρκία επιδιώκει να προστατεύσει την εγχώρια κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων, Togg, από τον εσωτερικό ανταγωνισμό έως ότου κατακτήσει μία νέα τουρκική μάρκα στην εγχώρια αγορά. Η αγορά αυτοκινήτων της Τουρκίας αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη από το τέταρτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με το Automotive News Europe.
Μια τελική επενδυτική απόφαση από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα ήταν πολύ σημαντική για την τουρκική κυβέρνηση, που προσπαθεί να αξιοποιήσει την τοποθεσία της ως γέφυρα ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον μεταποιητικό τομέα. Μέχρι στιγμής, αυτή η προσπάθεια δεν έχει έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία, καθώς ο Όμιλος Volkswagen απέσυρε μια προγραμματισμένη επένδυση στην Τουρκία το 2019 λόγω των στρατιωτικών επιχειρήσεων της χώρας στη βόρεια Συρία.
Η ύπαρξη της τελωνειακής ένωσης της Τουρκίας με την ΕΕ, μαζί με την ανεπτυγμένη αυτοκινητοβιομηχανία της, καθιστά την χώρα ιδανική βάση για εξαγωγές προς την ΕΕ. Τα αυτοκίνητα αποτελούν μία από τις κορυφαίες εξαγωγές της Τουρκίας, με την χώρα να πουλά προϊόντα αξίας 35,7 δισ. δολαρίων το 2023. Η εμπορική συνεργασία με την κινεζική εταιρεία Farasis Energy για την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών στην Τουρκία αποτελεί επίσης ένα αξιοσημείωτο εγχείρημα που θα ενισχύσει την θέση της χώρας στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.