Εδώ και πολλά χρόνια, η σκέψη μου δεν είχε πέσει ποτέ ξανά στον Derek Jarman μετά την τελευταία φορά που είχα δει την ταινία του “War Requiem” σε DVD. Η ταινία αυτή βασίστηκε στην ομώνυμη όπερα του Benjamin Britten, η οποία είχε εμπνευστεί από την ποίηση του ποιητή-στρατιώτη Wilfred Owen, ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Jarman ήταν ένα από τα λατρεμένα παιδιά της βρετανικής καλλιτεχνικής σκηνής, καθώς ξεχώρισε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, φαίνεται ότι ψυχολογικά διαταράχθηκε από τον θατσερισμό και την επιδημία του AIDS. Στην πραγματικότητα, ο ίδιος ήταν γκέι και αφιερώθηκε σε πολλές καλλιτεχνικές δραστηριότητες, όπως ζωγραφική, ποίηση, σκηνογραφία και, υπεράνω όλων, κινηματογράφο (σημαντικές ταινίες του περιλαμβάνουν το “Caravaggio”, “Τhe Garden” και “Wittgenstein”). Επίσης, ανακάλυψε και προώθησε την Tilda Swindon, μία από τις πιο εκλεπτυσμένες και αέρινες ηθοποιούς της εποχής μας. Ο Jarman ήταν ακτιβιστής ακόμα πριν διαγνωστεί με HIV+, με στόχο να αποτρέψει την εφαρμογή του αμφιλεγόμενου νόμου “Section 28”. Αυτός ο νόμος, που απαγόρευε την προώθηση της ομοφυλοφιλίας, ίσχυε στην Αγγλία και την Ουαλία μέχρι το 2003. Το έργο του Jarman “The Last of England” αντιπροσώπευε μία ολόκληρη ταινία που αντιτάχθηκε σε αυτόν τον νόμο.
Μετά από αυτήν τη μικρή επανάληψη, ήρθε μια απρόσμενη σύμπτωση. Καθώς περπατούσα κοντά στα απομεινάρια των λιμανιών στο ανατολικό Λονδίνο, είδα μια μπλε, στρογγυλή πλάκα σε ένα κτήριο, η οποία αναγνώριζε την τοποθεσία όπου κάποτε βρισκόταν το σπίτι και το στούντιο του Jarman στο Shad Thames. Αυτός ήταν ο τρόπος που τον θυμήθηκα ξανά. Και λίγες ώρες αργότερα, ενώ περιηγούμουν στο βιβλιοπωλείο του Barbican Centre, έπεσα πάνω σε μία μικρή, ανέκδοτη νουβέλα του, με τον ξεχωριστό τίτλο “Through the Billboard Promised Land without ever stopping”. Αυτό το μικρό βιβλιαράκι και η ιστορία μέσα σε αυτό έγιναν λοιπόν το επιλεγμένο βιβλίο της εβδομάδας.
Λίγο χρόνο μου πήρε να φτάσω στο θέμα της νουβέλας, αλλά αυτό ήταν απαραίτητο για να σας εισάγω στον Derek Jarman και να σας παρουσιάσω την προσέγγισή μου για αυτόν. “Through the Billboard Promised Land without ever stopping” αποτελεί ένα παραληρηματικό κατέβασμα στην φανταστική φαντασία του Jarman. Η ιστορία ακολουθεί την περιπέτεια ενός τυφλού νεαρού Βασιλιά και του υπηρέτη του, Τζον, οι οποίοι αποχωρούν από την άνετη ζωή τους στην Παντελώς Άνετη Βίλα στο Φάργκο. Κατά τη διάρκεια τριών ημερών και τριών νυχτών περιπλανώνται σε έρημες περιοχές, με τον Βασιλιά να είναι ντυμένος ως κατάδικος και αγνωστος σε όλους. Την τέταρτη ημέρα, συναντούν το πλάσμα The Begum, το οποίο τους οδηγεί μέσω της Superhighway στην εντυπωσιακή πόλη Movietown, στη χώρα Billboard Promised Land. Αφού φύγουν από εκεί, μπαίνουν μέσα σε έναν τεράστιο, περιτειχισμένο κήπο, όπου ο Πιερότος τους ξεναγεί σε χώρους και θαύματα που καθηλώνουν τον Βασιλιά και τον κάνουν να ανακαλύψει το φως. Έτσι γεννιέται ο Βασιλιάς Αμέθυστος. Η ιστορία αυτή είναι μία μείξη παραμυθιού και βιβλικής παραβολής, η οποία περιγράφεται με έναν υπέροχο ρυθμό λεκτικών επαναλήψεων που οδηγούν τους χαρακτήρες μέσα από ένα τρομακτικό βουνό από δώρα, θυσίες και αφιερώσεις στους θεούς. Το ταξίδι οδηγεί τον Βασιλιά και τον Τζον σε ένα σουρεαλιστικό τοπίο με θέα την πόλη Disc, το “λημέρι των ποιητών”, ένα μέρος γεμάτο νερά, πυραμίδες και Φαραώ. Εκεί συναντούν ένα αγόρι με χρυσά μάτια που ζει και πεθαίνει ξανά και ξανά. Η Billboard Promised Land δεν είναι αυτό που φαίνεται.
Αν δεν έχετε ακούσει ποτέ για τον Derek Jarman, αυτή η μικρή νουβέλα αποτελεί μία καλή εισαγωγή στην καινοτομία και την έκσταση του έργου του. Αν τον ξέρετε και τον έχετε λατρέψει, θα ανακαλύψετε έναν μικρό θησαυρό μέσα από αυτήν την νουβέλα. Και αν θέλετε να ακούσετε τον ίδιο τον Jarman να διαβάζει το κείμενο, απλά πηγαίνετε εδώ: soundcloud.com/prototypepubs/sets/djttbpl/s-QkKv2bpIrEf. Αν και θα χάσετε τα πλούσια εισαγωγικά και επιλογικά κείμενα που περιέχονται μόνο στην έντυπη έκδοση, θα απολαύσετε την βρετανική προφορά του ίδιου του συγγραφέα.