Το διαβατήριο του λόρδου Βύρωνα, ένα σημαντικό έγγραφο που του επέτρεπε να ταξιδέψει στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα αντικείμενα που φιλοξενούνται στο Μουσείο Ακρόπολης. Αυτό το εκπληκτικό φιρμάνι, συνοδεύεται από τον πίνακα της Έξοδου του Μεσολογγίου και εικόνες περιηγητών της εποχής, και αποτελούν τον πυρήνα μιας μοναδικής έκθεσης που γίνεται για να τιμήσει την μνήμη του λόρδου Βύρωνα, του ποιητή και μεγάλου φιλέλληνα, 200 χρόνια μετά τον θάνατό του
Με την έναρξη της έκθεσης αυτής, η οποία συνδέεται με την αρπαγή των γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν, το Μουσείο Ακρόπολης ανοίγει τις πόρτες του στους επισκέπτες την Παρασκευή 26 Απριλίου. Το παράλληλο εικονογραφημένο βιβλίο, με κείμενο του διευθυντή κ. Νίκου Σταμπολίδη, είναι διαθέσιμο στην έκθεση σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά). Κεντρικό στοιχείο της έκθεσης είναι τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει, όπου δηλώνει: “της έδωσα τα πάντα – τον χρόνο μου, την υγεία μου, την παρουσία μου – και τώρα δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;”
Ωστόσο, το Μουσείο Ακρόπολης δεν παρουσιάζει μόνο το διαβατήριο του λόρδου Βύρωνα. Οι επισκέπτες θα έχουν επίσης την ευκαιρία να απολαύσουν τον πίνακα της Έξοδου του Μεσολογγίου (1827), ο οποίος έχει εμπνεύσει πολλούς ζωγράφους, όπως ο Louis Joseph Toussaint Rossignon
Η έκθεση και το συνοδευτικό βιβλίο περιλαμβάνουν τρεις ενότητες: μια επιλογή εικόνων περιηγητών από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα πριν από τον λόρδο Βύρωνα, τον λόρδο Βύρωνα και τη λεηλασία του Παρθενώνα από τον Έλγιν, καθώς και τη σύσταση του ελληνικού κράτους και την ίδρυση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το 1834. Στη συνέχεια, ακολουθεί ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα του λόρδου Βύρωνα και αποσπάσματα από τα ποιήματά του, “Η κατάρα της Αθηνάς” και “Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ”, τα οποία αναφέρονται στη λεηλασία και καταστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν, καθώς και την απάνθρωπη απαγωγή και απόσπασή τους
Όμως, ένα απροσδόκητο κειμήλιο που βρίσκεται στην έκθεση αυτή είναι το πρωτότυπο διαβατήριο του λόρδου Βύρωνα, ένα επίσημο σουλτανικό έγγραφο που εκτίθεται για πρώτη φορά στο Μουσείο. Αυτό το σημαντικό στοιχείο προσφέρει μια νέα ευκαιρία για συζήτηση και αντιπαράθεση του επιχειρήματος της ύπαρξης του φιρμανιού του Έλγιν, το οποίο υποτίθεται ότι του επέτρεπε να πάρει τα γλυπτά από τον Παρθενώνα. Μια σημαντική παράθεση που υποστηρίζει αυτήν την επιχειρηματολογία είναι αυτή του Βύρωνα: “της έδωσα τα πάντα – τον χρόνο μου, την υγεία μου, την παρουσία μου – και τώρα δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;”
Για την είσοδο στην έκθεση στο φουαγιέ ισογείου του μουσείου δεν απαιτείται εισιτήριο, ενώ η έκδοση του συνοδευτικού βιβλίου θα είναι διαθέσιμη από τη Δευτέρα 29 Απριλίου. Επίσης, ανακαλύψτε άλλους μεγάλους Έλληνες ζωγράφους, όπως οι Μόραλης, Θεόφιλος, Ιακωβίδης, Τσαρούχης, που δημοπρατούνται αυτήν τη στιγμή.