Μετά από δύο δεκαετίες ερευνών και δοκιμών, η τεχνολογία των οχημάτων υδρογόνου φαίνεται να έχει φτάσει σε ένα σημείο ωριμότητας που μας δίνει την δυνατότητα να απολαμβάνουμε όχημα κίνησης χωρίς εκπομπές ρύπων. Η επίσημη έρευνα που διεξήχθη από το Joint Research Centre-JRC της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δημοσιεύθηκε από το Publications Office of the European Union, αποκάλυψε ότι τα οχήματα υδρογόνου είναι πλέον έτοιμα για ευρεία χρήση. Η έρευνα μελέτησε τα προηγούμενα projects του Clean Hydrogen Joint Undertaking (JU) και ανέδειξε τον ρόλο της τεχνολογίας ως βιώσιμη επιλογή για τη μείωση των εκπομπών CO2
Από το 2005 έως το 2023, περισσότερα από 1300 οχήματα κυψελών υδρογόνου και 400 λεωφορεία κυψελών υδρογόνου κυκλοφόρησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αποδεικνύοντας την τεχνολογική ωριμότητα της κινητικότητας με υδρογόνο. Συγχρόνως, δημιουργήθηκε το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο HRS, που εξασφαλίζει την κατάλληλη υποδομή για την ανεφοδιασμό των οχημάτων με υδρογόνο. Αυτές οι εξελίξεις έχουν δελεάσει πολλές εταιρίες και οργανισμούς που διαχειρίζονται στόλους οχημάτων, όπως ταξί και λεωφορεία, να ενδιαφερθούν για την τεχνολογία του υδρογόνου
Η εταιρία ταξί Hype ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του 2024, περισσότερα από 1.500 ταξί υδρογόνου θα κυκλοφορούν στην περιοχή του Παρισιού. Αυτά τα ταξί θα παραμείνουν σε λειτουργία και μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού το 2024, καθιστώντας την πόλη πρωτοπόρο σε πράσινη κινητικότητα. Επίσης, η γαλλική startup HYSETCO, που προωθεί την κινητικότητα με υδρογόνο, διανέμει περισσότερους από 23 τόνους υδρογόνου κάθε μήνα και διαχειρίζεται ένα στόλο με περισσότερα από 550 οχήματα υδρογόνου στο Παρίσι
Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που ακόμα περιορίζουν την αποδοχή της τεχνολογίας του υδρογόνου. Ο έντονος ανταγωνισμός από τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες είναι ένας από αυτούς, καθώς καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και έχουν χαμηλότερο κόστος. Επίσης, ο υδρογόνος έχει ακόμα υψηλό κόστος παραγωγής. Ωστόσο, με την αύξηση της κλίμακας παραγωγής και την επέκταση της υποδομής, αυτά τα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν. Στην Ευρώπη, έχει ήδη δρομολογηθεί η δημιουργία εκτεταμένης υποδομής παραγωγής, μεταφοράς και διανομής υδρογόνου
Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα των κεντρικών και βόρειων ευρωπαϊκών χωρών και να επενδύσει στην υδρογονοκίνηση. Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, η χώρα έχει στόχο να έχει 26 πρατήρια ανεφοδιασμού με υδρογόνο έως το 2030, πρέπει να γίνουν περισσότερα για την ανάπτυξη της υδρογονοκίνησης. Η ελληνική start-up CYRUS έχει αναπτύξει έναν πρωτοποριακό θερμικό συμπιεστή υδρογόνου που μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της υποδομής παραγωγής και ανεφοδιασμού με υδρογόνο
Είναι καιρός να αναγνωρίσουμε την ωριμότητα της τεχνολογίας του υδρογόνου και να επενδύσουμε στην κινητικότητα με υδρογόνο. Η μείωση των εκπομπών CO2 είναι ένας προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και η τεχνολογία αυτή μας προσφέρει μια βιώσιμη εναλλακτική λύση. Είναι καιρός να ανατρέψουμε τις προκαταλήψεις και να δώσουμε την ευκαιρία στο υδρογόνο να παίξει τον δικό του ρόλο στο μέλλον της κινητικότητας μας.