Η Ευρώπη, παρά τις προσπάθειες για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, συνεχίζει να βρίσκει τον εαυτό της στην προμηθεύτρια γραμμή του Βλαντιμίρ Πούτιν. Και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς η Ρωσία κατέχει σημαντικό μερίδιο στην εισαγωγή αερίου μέσω της Σιδηροκάστρου, καλύπτοντας σχεδόν το 44% των εισαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Επίσης, έχει αναδειχθεί ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στην Ελλάδα, προκαλώντας τη μείωση των ποσοστώσεων άλλων παραγωγών όπως οι ΗΠΑ. Παρά ταύτα, οι ΗΠΑ παραμένουν οι κύριοι προμηθευτές με ποσοστό άνω του 65%, ενώ οι ποσότητες που δόθηκαν στην Ελλάδα μειώθηκαν το εξεταζόμενο διάστημα.
Οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν ότι οι μεγάλοι καταναλωτές επιστρέφουν στην κατανάλωση φυσικού αερίου λόγω της πτώσης των τιμών. Η ομαλότητα που παρατηρείται στην αγορά καθιστά το φυσικό αέριο ελκυστικό τόσο για την ηλεκτροπαραγωγή και τη βιομηχανία όσο και για τους σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG (Compressed Natural Gas). Συγκεκριμένα, η ζήτηση στην ηλεκτροπαραγωγή αυξήθηκε κατά 29,5%, ενώ από τις βιομηχανίες παρατηρήθηκε άλμα 237%. Στα δίκτυα διανομής, η ζήτηση ήταν οριακά αυξημένη, καλύπτοντας το 29% της αγοράς.
Παράλληλα, η Ρωσία συνεχίζει να εξάγει μεγάλες ποσότητες ρωσικού LNG στην Ευρώπη, αυξάνοντας το μερίδιο της στην προμήθεια της ηπείρου στο 47% από το 36% το 2022. Η μείωση των τιμών και οι εξαγωγές από νέους τερματικούς σταθμούς συνέβαλαν σε αυτήν την αύξηση. Για παράδειγμα, η Ισπανία αγόρασε ρωσικό αέριο με έκπτωση 1 ευρώ ανά μεγαβατώρα, αποκομίζοντας έτσι κέρδος 1 εκατ. ευρώ σε ένα τυπικό φορτίο αξίας 40 εκατ. ευρώ. Αυτή η εξέλιξη έχει οδηγήσει την Ελλάδα να μην κάνει πλέον διαμετακομίσεις, καθώς γειτονικές χώρες προτιμούν να προμηθεύονται αέριο απευθείας από τη Ρωσία, συχνά σε πιο φθηνές τιμές.
Εν τέλει, η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων προβλέπεται να επενδύσει περισσότερα από 1 τρισ. δολάρια στην Ευρώπη για την παραγωγή φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια. Οι μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες όπως η Shell, η TotalEnergies, η ExxonMobil, η Equinor και η Eni θα συμβάλουν σημαντικά σε αυτές τις επενδύσεις, διαθέτοντας ένα συνολικό ποσό ύψους 144 δισ. δολαρίων. Αυτό καταδεικνύει ότι παρά τις προειδοποιήσεις για τις κλιματικές επιπτώσεις, η Ευρώπη εξακολουθεί να εξαρτάται από τα ορυκτά καύσιμα και να επενδύει σε αυτά για την ενεργειακή της ανεξαρτησία.