4 Δεκεμβρίου 2025

Παιδιά: Σκεφτείτε την τιμωρία ως κίνητρο αν θέλετε να είναι αποδοτική

Τελευταία Άρθρα

Μια νέα προσέγγιση για το πρόβλημα της ρύπανσης από σκουπίδια έχει αρχίσει να κεντρίζει το ενδιαφέρον στην Ιταλία. Το πρωτάθλημα Plogging, ένας συνδυασμός του...

Μια πρόσφατη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Plogging έλαβε χώρα στην Ιταλία, με περισσότερους από 70 αθλητές από 16 χώρες να συμμετέχουν. Οι αθλητές

8 συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι γονείς στην ανατροφή των παιδιών τους

Ο ρόλος των γονιών στην ανατροφή των παιδιών τους είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξή τους. Ωστόσο, πολλές φορές, λόγω έλλειψης

Εκπληκτικό: Δείτε ποσους πόρους χρειάστηκε να επενδύσει ο ιδιοκτήτης για τη συντήρηση του Tesla του

Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα σχετικά νέο φαινόμενο, υπάρχουν ανθρωποι που τα έχουν στην κατοχή τους εδώ και αρκετά χρόνια. Ένας από αυτούς είναι

Αυξάνονται οι ψυχικές διαταραχές: Ευάλωτος 1 στους 6 Ευρωπαίους – Η επίπτωση της κλιματικής αλλαγής

Το 2019, πριν από την πανδημία, περίπου 84 εκατομμύρια κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίαζαν ψυχικά προβλήματα, δηλαδή ένας στους έξι κατοίκους της ΕΕ.

Κλιματική κρίση, ατμοσφαιρική ρύπανση και βιώσιμη ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η ατμοσφαιρική ρύπανση σχετίζεται με εκατομμύρια πρώιμους θανάτους κάθε χρόνο. Ο αέρας που αναπνέουμε επηρ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Τα παιδιά αγαπούν τις ανταμοιβές και… μισούν τις τιμωρίες. Γι’ αυτό και μια απλή
καρτέλα με αυτοκολλητάκια μπορεί να αποδειχθεί ένα ισχυρό εργαλείο που θα τα απομακρύνει
από θέματα συμπεριφοράς. Αντιστοίχως, το να γνωρίζουν ότι υπάρχουν συνέπειες για την
κακή συμπεριφορά σε πράγματα που τα αφορούν περισσότερο, όπως για παράδειγμα η απώλεια
χρόνου σε βιντεοπαιχνίδια, μπορεί να είναι επίσης ένα ισχυρό εργαλείο πειθαρχίας για εκείνα.
Σκεπτόμενοι ποια είναι η κατάλληλη συνέπεια για ένα παιδί, έχετε κατά νου τα ακόλουθα:

Προσαρμοστείτε αναλόγα με τα γούστα του παιδιού σας. Αυτό που κάποια περίοδο λειτουργεί,
μπορεί να μην είναι αποτελεσματικό κάποια άλλη. Με άλλα λόγια, τα παιδιά συχνά αλλάζουν
γνώμη για μια δραστηριότητα ή ένα παιχνίδι, αγαπώντας κάτι που δεν τους άρεσε παλιά και
το αντίστροφο. Επομένως, δεν μπορεί να υπάρξει μια οριστική λίστα συνεπειών που να λειτουργεί
για όλα τα παιδιά και πάντοτε. Άλλωστε, κάθε παιδί είναι ξεχωριστό με διαφορετικά
ενδιαφέροντα και προτιμήσεις. Επομένως, σκεφτείτε τι μπορεί να παρακινήσει το δικό σας
παιδί καθώς φτιάχνετε τη λίστα με τις συνέπειες και τις ανταμοιβές.

Ισορροπία συνεπειών με ανταμοιβές. Ακριβώς όπως θα πρέπει να υπάρχουν συνέπειες για την
κακή συμπεριφορά, θα πρέπει επίσης να υπάρχει μια λίστα με ανταμοιβές για την καλή
συμπεριφορά, όπως ήδη αναφέραμε. Ένα σημαντικό μέρος της πειθαρχίας είναι τα κίνητρα που
δίνουμε στο παιδί καθώς αυτά το κάνουν να θέλει να επιτύχει καλούς στόχους. Σκεφτείτε την
παιδική πειθαρχία γενικά πιο σφαιρικά και χρησιμοποιήστε διαφορετικές μεθόδους ταυτόχρονα για
να επιτύχετε τον σκοπό σας που δεν θα πρέπει να είναι άλλος από το να διδάξετε στο παιδί να
κάνει καλύτερες επιλογές και να συμπεριφέρεται όμορφα.

Μικρές τιμωρίες, μεγαλύτερα οφέλη. Μην κάνετε πολύ αυστηρές τις συνέπειες- τιμωρίες.
Η απαγόρευση όλου του χρόνου οθόνης και του χρόνου παιχνιδιού με φίλους είναι υπερβολική
αντίδραση και δεν θα «διδάξει» το παιδί σας πιο γρήγορα. Προτιμήστε μια τιμωρία τη φορά και
μέσα σε φυσιολογικά πλαίσια.

Παραδείγματα εποικοδομητικών συνεπειών:

  • Μείωση του χρόνου με φίλους
  • Μείωση του χρόνου οθόνης
  • Επιπλέον ευθύνες και δουλειές
  • Μη πρόσβαση σε ένα αγαπημένο παιχνίδι- δραστηριότητα
  • Απώλεια ενός προνομίου

Οι συνέπειες για να έχουν αποτέλεσμα χρειάζεται… συνέπεια. Σύμφωνα με το Βρετανικό
Ινστιτούτο Υγείας, η αποτελεσματικότητα της τιμωρίας εξαρτάται κυρίως από το πλαίσιο μέσα
στο οποίο εκδηλώνεται. Όταν μια τιμωρία εφαρμόζεται με συνέπεια, χρονική εγγύτητα και
σταθερότητα κάθε φορά που συμβαίνει το ίδιο παράπτωμα, όταν ισχύει η ίδια για όλα τα
μέλη της οικογένειας, όταν δεν είναι εξοντωτική, όταν υπάρχει ένα στοργικό οικογενειακό
περιβάλλον στο οποίο το παιδί μπορεί να βασιστεί και να επιστρέψει μετά το τέλος της
τιμωρίας κι όταν εξηγήσουμε στο παιδί τους λόγους για τους οποίους δεν μας άρεσε η
συμπεριφορά την οποία τιμωρούμε, τότε η τιμωρία μπορεί να έχει αποτέλεσμα.

Πηγή