Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να περιορίσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, καθορίζοντας νέα πρότυπα για τα φορτηγά και τα λεωφορεία. Σύμφωνα με τη συμφωνία, έως το 2040 θα πρέπει να καταργηθούν όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Επιπλέον, οι κατασκευαστές οχημάτων πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά 90%, με τη μέση εκπομπή να φτάσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα έως το 2040. Οι αστικές μεταφορές έχουν ιδιαίτερη προτεραιότητα, με την απαγόρευση εκπομπών για τα λεωφορεία να ισχύει πέντε χρόνια νωρίτερα.
Όσον αφορά τα βαρέα οχήματα, θα επιβληθούν αυστηρότερα πρότυπα για τις εκπομπές CO2. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών κατά 45% έως το τέλος της δεκαετίας και το 65% έως το 2035. Σε ό,τι αφορά τα αστικά λεωφορεία, θα υπάρξει ένας ενδιάμεσος στόχος μείωσης κατά 90% έως το 2030. Ωστόσο, τα λεωφορεία που κινούνται σε υπεραστικές διαδρομές θα υπόκεινται σε ακόμα πιο αυστηρά πρότυπα.
Η πρόκληση για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι μεγάλη, αφού πρέπει να επενδύσουν στην παραγωγή ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα υπάρξει μεγάλη αύξηση στην παραγωγή αυτών των οχημάτων μέχρι το 2040. Το 30% των φορτηγών που θα πωληθούν το 2030 αναμένεται να είναι ηλεκτρικά ή υδρογονοκίνητα, ενώ πάνω από το 75% το 2040 θα έχουν αυτήν την τεχνολογία.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων επισημαίνει ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων απαιτεί δυσβάστακτο χρονοδιάγραμμα. Επιπλέον, απαιτούνται βασικές υποδομές για τον φορτισμό των ηλεκτρικών οχημάτων και την ανεφοδιαστική αλυσίδα του υδρογόνου. Επιπλέον, απαιτούνται μέτρα στήριξης για τους φορείς που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών. Η προσπάθεια της ΕΕ για καθαρότερες μεταφορές είναι αξιέπαινη, αλλά απαιτεί συνεργασία και δράση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.