Η επίδραση που αναμένεται να έχει η τεχνητή νοημοσύνη στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους απασχολεί όλο και περισσότερο τον χώρο της επιχειρηματικότητας. Οι εργαζόμενοι ανησυχούν για το ενδεχόμενο να αντικατασταθούν από μηχανές, ενώ οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους και στρατηγικές για να επωφεληθούν από την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης.
Πρόσφατα, ο Λάζαρος Πολυμενάκος, Εταίρος στο Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Τεχνητής Νοημοσύνης στην περιοχή ΕΜΕΙΑ, παρουσίασε την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης και τον αντίκτυπό της στις επιχειρήσεις. Αρχίζοντας από την εμφάνισή της το 1943, προχώρησε στην ανάλυση της μηχανικής μάθησης και της βαθιάς μάθησης, καταλήγοντας στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (GenAI).
Σημειώνεται ότι οι επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας την καινοτομία και την εφαρμογή της GenAI. Οι επιχειρήσεις που θα επενδύσουν εγκαίρως στην τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται αρχικά να αντιμετωπίσουν τεχνολογικά, ρυθμιστικά και άλλα εμπόδια, αλλά στο μέλλον θα επωφεληθούν από την επένδυσή τους, καθώς η GenAI αποδεικνύεται μετασχηματιστική.
Σε αντίθεση, εκείνες οι επιχειρήσεις που καθυστερήσουν στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χάσουν μερίδιο της αγοράς και της κερδοφορίας τους. Επιπλέον, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χάσουν ικανούς εργαζόμενους που θα καταφύγουν στους ανταγωνιστές. Συνεπώς, θα αναγκαστούν να επενδύσουν μεγαλύτερα ποσά υπό πίεση.
Σύμφωνα με την έρευνα της EY, το 10% των επιχειρήσεων που θα υιοθετήσουν τις βέλτιστες πρακτικές τεχνητής νοημοσύνης θα δημιουργήσουν τουλάχιστον τριπλάσια αξία έως το 2025 σε σχέση με το 90% των επιχειρήσεων που δεν θα υιοθετήσουν την τεχνολογία αυτή. Ως εκ τούτου, η EY προτείνει μια ισορροπημένη προσέγγιση για την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, η οποία θα επιτρέψει την ενσωμάτωσή της στις καίριες λειτουργίες μιας επιχείρησης, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη της κατάλληλης στρατηγικής και διαχείρισης.
Για να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης, οι επιχειρήσεις πρέπει να αντιμετωπίσουν τις πολλαπλές παραμέτρους που επηρεάζουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής. Παράδειγμα αυτών είναι οι διαφορετικοί βαθμοί ψηφιακής ωριμότητας των αγορών, το υπό διαμόρφωση ρυθμιστικό περιβάλλον και οι σύνθετα οικοσυστήματα επιχειρήσεων, προϊόντων και υπηρεσιών. Επιπλέον, πρέπει να ληφθούν υπόψη νέοι παίκτες που εισέρχονται στην αγορά και μπορούν να προκαλέσουν είτε ενίσχυση του ανταγωνισμού είτε ευκαιρίες για συνεργασία.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα αντικαταστήσει τους εργαζόμενους, αλλά θα τους ενδυναμώσει. Οι επιχειρήσεις πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική και τις λειτουργίες τους, θέτοντας τους ανθρώπους και τις μηχανές στο επίκεντρο. Με αυτό τον τρόπο, οι επιχειρήσεις μπορούν να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους και να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών τους, δημιουργώντας έτσι νέα αξία για όλους.