Σε ένα απομακρυσμένο εξοχικό παρεκκλήσι, το “Μοναστήρι του Μαυρονερίου”, ξετυλίγεται μια περίπλοκη ιστορία μυστηρίου. Αυτό το θρυλικό θεατρικό έργο με την υπογραφή της διάσημης Άγκαθα Κρίστι, γνωστό και ως “Το Μυστήριο του Μοναστηριού”, έχει καταφέρει να αποτελέσει τον απόλυτο ρεκόρ και να κρατάει ζωντανή την παράστασή του στο γνωστό Γουέστ Εντ του Λονδίνου από την 25η Νοεμβρίου του 1952, έως και σήμερα.
Η ιστορία του έργου λαμβάνει χώρα στο απομονωμένο παρεκκλήσιο, όπου επτά άνθρωποι έχουν παγιδευτεί λόγω της έντονης χιονόπτωσης. Όμως, αυτό που δεν γνωρίζουν είναι ότι ανάμεσά τους βρίσκεται ένας δολοφόνος με εξαιρετική ευφυΐα, ο οποίος δεν έχει σκοπό να αποχωρήσει από το μοναστήρι χωρίς να εκδικηθεί. Τα εγκληματικά του ίχνη συνδέονται με ένα μακάβριο μοτίβο, αυτό των “Τριών Τυφλών Ποντικιών”, ένα παραδοσιακό παιδικό τραγουδάκι που κρύβει μια σκοτεινή σχέση με τον δολοφόνο και τα θύματά του.
Ο αστυνόμος Τρότερ, έτοιμος να αναλάβει αυτή την περίπλοκη υπόθεση, θα χρησιμοποιήσει κάθε τεχνάσματα και παγίδες προκειμένου να συλλάβει τον δολοφόνο. Αλλά ο εχθρικός αντίπαλος, που διαθέτει μια διαβολική εξυπνάδα, δεν θα το αφήσει να γίνει τόσο εύκολα…
Η παράσταση “Το Μυστήριο του Μοναστηριού” ξεκίνησε ως ραδιοφωνικό έργο στις 30 Μαΐου του 1947, με τον τότε τίτλο “Τρία Τυφλά Ποντίκια”, βασισμένο σε ένα αδημοσίευτο διήγημα της Άγκαθα Κρίστι. Αργότερα, μετατράπηκε σε θεατρικό έργο και πήρε το σημερινό του όνομα από ένα στίχο της “Άμλετ” του Σαίξπηρ.
Η πρεμιέρα του έργου έλαβε χώρα στις 6 Οκτωβρίου του 1952 στο Νότιγχαμ της Αγγλίας, αλλά η μεταφορά του στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου ήταν αυτή που οδήγησε στην απίστευτη επιτυχία και την μακροβιότητά του. Στην αρχική διανομή, οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι ανατέθηκαν στον Ρίτσαρντ Ατένμπορο και στη μετέπειτα γνωστή σκηνοθέτη, Σίλα Σιμ. Από την πρώτη αυτή παράσταση, οι ηθοποιοί ζητούν από το κοινό να μην αποκαλύψει την ταυτότητα του δολοφόνου. Και η ίδια η Άγκαθα Κρίστι δεν φανταζόταν ποτέ την τεράστια επιτυχία που θα είχε το έργο της. Στην αυτοβιογραφία της αναφέρει ένα διάλογο με έναν φίλο της, όπου εκείνος της λέει “Μου δίνεις 14 εβδομάδες το πολύ”, με απάντηση από την Κρίστι “Δεν θα αντέξει τόσο, 8 εβδομάδες μόνο…”. Όταν έσπασε το ρεκόρ του μακροβιότερου θεατρικού έργου στο Γουέστ Εντ τον Σεπτέμβριο του 1957, η Κρίστι έλαβε ένα τηλεγράφημα από τον Νόελ Κάουαρντ που έλεγε: “Όσο και να με πονάει, πρέπει να σου δώσω τα συγχαρητήριά μου”. Η “Το Μυστήριο του Μοναστηριού” έχει εκτελεστεί με εντυπωσιακή επιτυχία σε όλο τον κόσμο και έχει μεταφραστεί σε πάνω από 50 γλώσσες. Στην Ελλάδα, η παράσταση πρωτοπαίχτηκε από τον θίασο του Δημήτρη Παπαμιχαήλ στις αρχές του 1963, πρώτα στην επαρχία και έπειτα στον Πειραιά και στην Αθήνα, στο θέατρο “Φλορίντα” στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Αυτή η αξέχαστη παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 10 Αυγούστου, υπό τη σκηνοθεσία του Μήτσου Λυγίζου, τη σκηνογραφία του Γιώργου Ανεμογιάννη και τη μετάφραση της Δέσποινας Διαμαντίδου.