Στις 5 Μαΐου 2023, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ανακοίνωσε το τέλος της παγκόσμιας πανδημίας COVID-19, συμβολίζοντας έτσι το τέλος μιας περιόδου τριών ετών με απομόνωση, κοινωνική αποξένωση και περιορισμούς. Ωστόσο, ο κόσμος βρίσκεται πλέον αντιμέτωπος με μια νέα φάση, μια παγκόσμια άνοδο σε ασθένειες απόγνωσης, όπως το άγχος, η κατάθλιψη και η κοινωνική απομόνωση. Από μια πανδημία σε μια άλλη, οι δυσκολίες δεν έχουν εξαλειφθεί. Σε μια παγκόσμια έρευνα που πραγματοποιήθηκε για την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας από την Havas Group, επικεντρώθηκαν δύο σημαντικές κατηγορίες καταναλωτών και δύο ηλικιακές ομάδες: οι Prosumers, δηλαδή εκείνοι που παράγουν και αγοράζουν παράλληλα το προϊόν, και οι Καταναλωτές της καθημερινής μαζικής αγοράς, καθώς επίσης και οι baby boomers, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και οι Gen Z, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν από το 1997 έως το 2012. Η μελέτη αποκάλυψε ότι το 53% των Ελλήνων Prosumers αισθάνονται περισσότερη ανησυχία και άγχος σε σύγκριση με προηγούμενες εποχές. Το 29% των Ελλήνων baby boomers παραδέχονται ότι αισθάνονται περισσότερο άγχος σήμερα, ενώ στην ομάδα των Gen Z, το ποσοστό αυξάνεται στο 58%. Επιπλέον, το 9 στους 10 Έλληνες Prosumers θεωρούν τη ψυχική υγεία ως ένα από τα πιο ανησυχητικά ζητήματα της εποχής μας. Το να είσαι καλά και να αισθάνεσαι καλά δεν είναι απλώς προσωπικό θέμα. Ο τρόπος που αισθάνονται οι άνθρωποι επηρεάζει ολόκληρη την κοινότητα, κάτι που καταδεικνύεται από την έρευνα, καθώς το 84% πιστεύει ότι η αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνία συνολικά.
Στην ίδια έρευνα, το 97% των Ελλήνων Prosumers και το 88% των καταναλωτών της μαζικής αγοράς συμφώνησαν ότι η ψυχική υγεία είναι εξίσου σημαντική με τη σωματική υγεία. Οι αιτίες πίεσης και δυσφορίας Οι συμμετέχοντες από την Ελλάδα κλήθηκαν να οργανώσουν κατάταξη με βάση το ποιο από τα παρακάτω έχει μεγαλύτερη επίδραση στην ψυχική υγεία τους. Η οικονομική κρίση (υφεση και πληθωρισμός), κατατάσσεται πρώτη σχεδόν από όλες τις ομάδες (Prosumers 47%, καταναλωτές της μαζικής αγοράς 38%, Gen Z 21%, baby boomers 52%), και ακολουθούν οι προσωπικές/ οικογενειακές συνθήκες (Prosumers 26%, καταναλωτές της μαζικής αγοράς 36%, Gen Z 44%, baby boomers 21%), οι συνθήκες εργασίας (Prosumers 12%, καταναλωτές της μαζικής αγοράς 16%, Gen Z 21%, baby boomers 52%), ενώ το COVID-19, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι παγκόσμιες πολιτικές εντάσεις και η κλιματική κρίση ολοκληρώνουν – με αυτή τη σειρά – την λίστα, με μονοψήφια ποσοστά. Φαίνεται ότι η νεότερη γενιά επηρεάζεται περισσότερο και αισθάνεται μεγαλύτερη πίεση σε αυτόν τον τομέα. Αν και οι άνθρωποι μιλούν τώρα πιο ανοιχτά για θέματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία, το 55% των Ελλήνων Gen Z αισθάνονται κοινωνική πίεση να προσποιούνται ότι αισθάνονται καλά ακόμα και όταν δεν είναι πραγματικά έτσι. Σε σύγκριση, μόνο το ένα τρίτο περίπου των baby boomers αισθάνεται αυτήν την πίεση. Η μελέτη αποκάλυψε ότι περίπου το 56% των Ελλήνων Gen Z μιλούν με τους φίλους τους για να νιώσουν καλύτερα, ενώ ακόμη λιγότεροι (40%) επικοινωνούν με μέλη της οικογένειάς τους. Πραγματικότητα είναι ότι το 44% των Gen Zs αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να μιλήσουν για τα θέματα της ψυχικής τους υγείας. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση σε θεραπείες για μια ευρεία γκάμα θεμάτων ψυχικής υγείας – από διαταραχές διατροφής και ύπνου μέχρι κατάθλιψη και άγχος- μέσω ιατρικής ασφάλισης. Η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων Prosumers (73%) πιστεύει ότι η αντιμετώπιση της ψυχικής υγείας πρέπει να έχει ως βάση την ανθρώπινη δύναμη και όχι μόνο τη φαρμακευτική θεραπεία (ποσοστό παρόμοιο και στις ηλικίες των Gen Z και baby boomers). Το 85% των Ελλήνων Prosumers πιστεύει ότι η διατήρηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής – συμπεριλαμβανομένης της τακτικής άσκησης – είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφεύγονται οι διαταραχές της ψυχικής υγείας. Ωστόσο, δεν επικεντρώνονται μόνο σε αυτό, αλλά πιστεύουν επίσης σε δομικές αλλαγές. Συγκεκριμένα, το 60% θεωρεί ότι η καλή ψυχική υγεία απαιτεί ένα πιο χαλαρό ρυθμό ζωής, μια ολοκληρωμένη αλλαγή του τρόπου ζωής μας. Η έρευνα παρουσιάστηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας του 2023 και πραγματοποιήθηκε από την Havas Group σε 30 χώρες με σκοπό να κατανοήσει τον τρόπο που η κοινωνία αντιμετωπίζει την ψυχική υγεία.