4 Οκτωβρίου 2025

Αναθεωρώντας την προσέγγιση μας: Πώς η εμπιστοσύνη και η αποδοχή αλλάζουν την συμπεριφορά των παιδιών

Τελευταία Άρθρα

Πώς να τρώμε υγεινά το καλοκαίρι

Το καλοκαίρι είναι η εποχή που μπορούμε να τρώμε πιο υγιεινά, λόγω των ευνοϊκών κλιματολογικών συνθηκών. Κατά τη διάρκεια των ζεστών μηνών, η πρόσληψη θερμ

Πίτσα με marmite; Τη φτιάχνουν στη Lisa στην Κυψέλη

Η πιτσαρία Lisa στην Κυψέλη φημίζεται για την παρασκευή της πίτσας με το ασυνήθιστο υλικό, το marmite. Παρόλο που η ταινία που πήρε το όνομά της αποκαλείτα

Βρετανία: 16χρονος συνελήφθη για την κοπή του δέντρου του «Ρομπέν των Δασών»

Το παρακάτω άρθρο αναφέρει ότι ένα 16χρονο αγόρι συνελήφθη ως ύποπτος για την κοπή του δέντρου Sycamore Gap στη Βρετανία, το οποίο είναι γνωστό και ως δέντ

Κανένα ίχνος προσωπικότητας: Όταν το BBC απέρριπτε τον David Bowie

Το 2 Νοεμβρίου 1965, το συγκρότημα Lower Third εμφανίστηκε στην έδρα του BBC Broadcasting House για μια οντισιόν μπροστά στην ομάδα επιλογής ταλέντων του B

Ο (απίστευτος) επιστημονικός λόγος για τον οποίο πρέπει να κοιμόμαστε την ίδια ώρα, κάθε βράδυ

Μια νέα μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της τακτικής ώρας ύπνου και τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι μεγάλες αποκλίσεις σε αυτήν. Μικρές διαφ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Η προσπάθεια των γονιών να θέσουν όρια στα παιδιά τους συχνά οδηγεί σε τιμωρία. Ωστόσο, αυτή η πρακτική αποδεικνύεται προσωρινή και λαμβάνει την προσοχή μόνο στην “κακή” συμπεριφορά του παιδιού, καθώς δεν σχετίζεται απαραιτήτως με την πειθαρχία – το να ακολουθούμε τους κανόνες του σπιτιού. Η τιμωρία δεν διδάσκει στο παιδί πώς να διαχειρίζεται τα συναισθήματα που το οδηγούν σε μια “κακή” συμπεριφορά. Αντιθέτως, το κάνει να νιώθει άσχημα, ντροπαλό και φοβισμένο.

Τα παιδιά γεννιούνται με πληθώρα συναισθημάτων, αλλά δεν γνωρίζουν πώς να τα εκφράσουν και να τα διαχειριστούν. Ως γονείς, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες σταδιακά – κυρίως μέσω του παραδείγματος που δίνουμε εμείς όταν αντιμετωπίζουμε παρόμοια συναισθήματα – καθώς και επιτρέποντάς τους να κάνουν λάθη. Είναι σημαντικό να αποδεχόμαστε και να διαχειριζόμαστε τα λάθη τους, βρίσκοντας από κοινού λύσεις. Η τιμωρία δεν παρέχει αυτήν την ευκαιρία σύνδεσης με τα συναισθήματα ή ακόμα και με τους γονείς, προκειμένου να αισθανθούν ασφάλεια. Αντιθέτως, προκαλεί ντροπή στα παιδιά.

Όταν τα παιδιά νιώθουν ντροπή, τείνουν να αισθάνονται “παγωμένα”. Δεν ξέρουν τι να σκεφτούν ή πώς να εκφραστούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν μπορούν να μάθουν από τα λάθη τους ή να τα διαχειριστούν. Αναγκαίο είναι να αναθεωρήσουμε αυτήν την προσέγγιση και να δείξουμε στα παιδιά μας ότι τους έχουμε εμπιστοσύνη. Τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται αγαπημένα και αποδεκτά ώστε να εκφράσουν την καλοσύνη τους μέσω της “καλής” συμπεριφοράς. Απαιτείται ένα περιβάλλον που αντανακλά αυτήν την εμπιστοσύνη, ώστε να διδαχθούν ότι δεν είναι “κακά παιδιά”. Η αντίληψή τους για τον εαυτό τους πηγάζει μέσω του πώς τους αντιλαμβανόμαστε, επομένως αν τους αντιμετωπίζουμε σαν “κακά παιδιά”, τότε αυτό ακριβώς θα πιστέψουν. Αναμένουμε υπεύθυνη συμπεριφορά από αυτά τα παιδιά ενώ αντιλαμβανόμαστε ότι λειτουργούν έτσι. Είναι καθήκον μας να αλλάξουμε αυτήν την προοπτική και να τους δείξουμε ότι έχουμε εμπιστοσύνη σε αυτούς. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να δούμε μια πραγματική αλλαγή στην “κακή” συμπεριφορά, καθώς θα νιώθουν ασφάλεια και αποδοχή.

Διαβάστε επίσης: Πώς να θέσουμε όρια στα παιδιά: Γιατί η πειθαρχία είναι αποτελεσματικότερη από την τιμωρία