Καθημερινά έχουμε πολλές ευκαιρίες να μιλήσουμε με τα παιδιά μας και να τα καθοδηγήσουμε. Μας δείχνουν τις ζωγραφιές τους και εμείς ενθαρρύνουμε τη δημιουργικότητά τους με τα θετικά μας λόγια. Μας λένε ότι δεν θέλουν να πάνε στο σχολείο και εμείς τους λέμε πόσο ωραία θα περάσουν εκεί. Οι συζητήσεις αυτές δεν είναι απλά μια ευκαιρία να τους δώσουμε οδηγίες ή να τους διδάξουμε κάτι, αλλά και να τους βοηθήσουμε να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις της ζωής τους. Σκεφτείτε πόσες φορές έχετε αντιμετωπίσει τη στιγμή που το παιδί σας σας έδειξε μια ζωγραφιά, ένα σχέδιο, μια κατασκευή ή μια εργασία. Τι ακριβώς του απαντήσατε; Είπατε απλώς “πολύ ωραίο”;
Σύμφωνα με την ψυχολόγο Becky Kennedy, όταν τα παιδιά μας μεγαλώσουν, θα αντιμετωπίσουν πολλές καλλιτεχνικές, επαγγελματικές ή δημιουργικές προκλήσεις. Θέλουμε να είναι σε θέση να αυτοαξιολογηθούν και να είναι πεπεισμένα για τις ικανότητές τους, χωρίς να εξαρτώνται από την έγκρισή μας. Θέλουμε να αναρωτιούνται μόνα τους “τι πιστεύω εγώ για αυτά που κάνω;”. Για να τους δώσουμε αυτές τις ικανότητες, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικές προσεγγίσεις όταν μας δείχνουν κάτι που έχουν φτιάξει. Αντί να πούμε απλώς “πολύ ωραίο”, μπορούμε να τους ρωτήσουμε πώς σκέφτηκαν να το φτιάξουν ή να μας πουν ποιο είναι το αγαπημένο τους σημείο. Με αυτόν τον τρόπο ενδυναμώνουμε τα παιδιά και τα βοηθάμε να αναπτύξουν τη δική τους αυτοεκτίμηση και κρίση.
Σκεφτείτε πώς μπορείτε να εφαρμόσετε αυτές τις προσεγγίσεις στην καθημερινή επικοινωνία σας με τα παιδιά σας. Μην φοβάστε να τους κάνετε ερωτήσεις, να τους ζητήσετε να σκεφτούν, να τους εμπνεύσετε να ανακαλύψουν τις δικές τους ιδέες και πεποιθήσεις. Με αυτόν τον τρόπο, θα τους βοηθήσετε να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες για όλη τους τη ζωή. Μην ξεχνάτε ότι οι λέξεις που λέμε στα παιδιά μας είναι σημαντικές για το πώς θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους.
Πηγή