Στην ενημερωτική εκδήλωση “Παιδί και Διαδίκτυο: Safe Surf” που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη από το Noesis και τον δήμο Θέρμης, ανακοινώθηκε η λειτουργία του πρώτου εθνικού παρατηρητηρίου για το gaming disorder (διαταραχή ηλεκτρονικού παιχνιδιού) στην Ελλάδα. Αυτό το νέο πρόγραμμα θα πραγματοποιεί έρευνες και διερευνήσεις σε τακτικά χρονικά διαστήματα για το ζήτημα του εθισμού στα βιντεοπαιχνίδια.
Μιλώντας στην εκδήλωση, ο μαθητής Α’ Γυμνασίου, Χρήστος Τατσιόπουλος, μοιράστηκε την προσωπική του εμπειρία από τον εθισμό του στα βιντεοπαιχνίδια. Αναφέροντας ότι αρχικά ανοίχθηκε ένας καινούργιος κόσμος για εκείνον, σύντομα ο εθισμός άλλαξε τον χαρακτήρα του και προκάλεσε δυσαρμονία στις σχέσεις του με την οικογένειά του. Ωστόσο, έχοντας ξεπεράσει αυτή την περίοδο, ανέφερε ότι πλέον παίζει παιχνίδια με μέτρο και χρησιμοποιεί γονικό έλεγχο για να διαχειριστεί την πρόσβαση του.
Ο Κωνσταντίνος Σιώμος, καθηγητής ψυχίατρος και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Μελέτης Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο, επεσήμανε την καταπληκτική σύνδεση που υπάρχει μεταξύ του χρόνου παιχνιδιού και των οικογενειακών και σχολικών σχέσεων των παιδιών. Σύμφωνα με τα δεδομένα, τα παιδιά που αφιερώνουν 2-3 ώρες την ημέρα στο gaming έχουν καλύτερες σχέσεις με την οικογένειά τους, καλύτερες σχολικές επιδόσεις και περισσότερες ψυχαγωγικές δραστηριότητες σε σύγκριση με όσα παιδιά παίζουν για πάνω από 3 ώρες.
Επιπλέον, ο υπαστυνόμος Χρήστος Παπαδόπουλος από την Yποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος ανέφερε στατιστικά στοιχεία για την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο. Παρατήρησε ότι ένα στα τρία παιδιά έχει δει σεξουαλικό περιεχόμενο ατύχημα στο διαδίκτυο, ενώ το 6% έχει μοιραστεί ανάλογο περιεχόμενο και το 17% έχει βιώσει σεξουαλική παρενόχληση μέσω διαδικτύου, εκ των οποίων περισσότερο από το 30% δεν το έχει αναφέρει σε κανέναν.
Για την προστασία των παιδιών, ο κ. Παπαδόπουλος συμφώνησε ότι πρέπει να αλλάζουμε συχνά τους κωδικούς μας στο ρούτερ και να είμαστε προσεκτικοί κατά την κοινή χρήση αυτού. Τονίζοντας την ασφάλεια των συσκευών, πρότεινε την ενημέρωση του λογισμικού, την αγορά προγραμμάτων προστασίας από ιούς και τη χρήση κωδικών κλειδώματος. Σε περίπτωση κλοπής μιας συσκευής, η Google και η Apple παρέχουν καταργήσιμες δυνατότητες για την απομακρυσμένη διαγραφή περιεχομένου. Τέλος, ενθάρρυνε τους γονείς να μην δημοσιεύουν προσωπικά δεδομένα των παιδιών τους στα κοινωνικά δίκτυα.
Με το νέο εθνικό παρατηρητήριο για το gaming disorder και την ευαισθητοποίηση του κοινού, η Ελλάδα βρίσκεται σε μια καλή θέση για να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα και να προστατεύσει την νεότερη γενιά από τυχόν εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια. Μέσω επιστημονικής έρευνας και ευαισθητοποίησης, μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά έναν υγιή και ισορροπημένο τρόπο ζωής στην ψηφιακή εποχή.