4 Οκτωβρίου 2025

Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ

Τελευταία Άρθρα

Να πάρω συσκευή λευκού θορύβου για το μωρό μου;

Όταν η μωρό μου έγινε 4 μηνών είχα ήδη εξαντληθεί από την έλλειψη ύπνου καθώς δεν κοιμόταν πολύ. Αποφάσισα να δοκιμ

Ψάχνουν δύο εκατομμύρια οδηγούς…

Η έλλειψη οδηγών αποτελεί πραγματική απειλή για την κινητικότητα και τις αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομ

Δυστυχισμένοι γονείς δεν μπορούν να μεγαλώσουν ευτυχισμένα παιδιά

Το διαζύγιο ήταν κάτι που σκεφτόμουν πολύ συχνά τον τελευταίο καιρό. Η σχέση μου με τον σύζυγό μου ήταν πολύ δυσάρεστη και τα παιδιά μας ήταν μά

4 πράγματα που πρέπει να προσέξετε πριν αγοράσετε κούνια για το μωρό

Όταν ετοιμάζετε το δωμάτιο του μωρού σας, μία από τις πιο σημαντικές αγορές που πρέπει να κάνετε είναι μια κούνια. Θα περάσει πολύ ώρα σε αυτή και θέλετε ν

Αγαπητή μαία, μη με πάρεις μακριά από τη μαμά μου μόλις γεννηθώ

Αγαπητή μαία, ελπίζω να είμαι ένα υγιές, τελειόμηνο μωρό και θα ήθελα να σου ζητήσω να μου μεταφέρεις τις εντολές που ακολουθεί η μαμά μ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Το 1954, ο Έλληνας καλλιτέχνης Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας δημιούργησε ένα πορτρέτο του Θάνου Μούρραη-Βελλούδιου, στο οποίο αυτός ο ιδιοσυγκρασιακός Έλληνας απεικονιζόταν με ένα κεραμικό φτερωτό άλογο, έναν Πήγασο. Αυτό το άλογο ήταν έργο του αγγειοπλάστη Δημήτριου Μυγδαληνού από το Τσανάκ Καλέ της Μικράς Ασίας. Ο Μυγδαληνός ήταν ένας από τους πολλούς αγγειοπλάστες προσφύγων από την Μικρά Ασία που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή. Η τέχνη τους, η οποία βασίστηκε στις ιδιαίτερες φόρμες και στυλ των κεραμικών του Τσανάκ Καλέ, προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον και αναγνώριση
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ
Το βιβλίο της Σοφί Μπας με τίτλο “Σουβενίρ από τα Δαρδανέλια” εξετάζει την κεραμική του Τσανάκ Καλέ σε ένα ευρύτερο πολιτιστικό και αισθητικό πλαίσιο. Με τη χρήση της Πολιτισμικής Αρχαιολογίας, η Μπας δείχνει πώς αυτά τα “λαϊκά” κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts και με την ιαπωνική τέχνη, και πώς επηρέασαν τον τομέα του design και των διακοσμητικών τεχνών στον 19ο και 20ό αιώνα. Η δημοτική κεραμική του Τσανάκ Καλέ, που σημαίνει “κάστρο των πήλινων”, αποτελεί μέρος της αρχαιολογικής κληρονομιάς και απηχεί την ταυτότητα και τα συναισθήματα της κοινότητας που τη δημιούργησε
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ
Μια καθοριστική στιγμή για την επανεκτίμηση και την δημοφιλία της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ ήρθε με την έκθεση του θησαυρού της Τροίας το 1877 και 1878, όπου παρουσιάστηκαν αγγεία που σχετίζονταν με την ομηρική Τροία. Αυτή η έκθεση ενίσχυσε την ταύτιση των ζωόμορφων αγγείων του Τσανάκ Καλέ με την αρχαία τρωική κεραμική και άνοιξε τον δρόμο για την αναγνώριση και αποδοχή της τέχνης αυτής
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ
Στη νότια Γαλλία, πιο συγκεκριμένα στην Προβηγκία, οι κανάτες του Τσανάκ Καλέ, γνωστές ως οι “δεσποινίδες της Αβινιόν”, ήταν πολύ δημοφιλείς στα αστικά σπίτια και περνούσαν από γενιά σε γενιά. Αυτές οι κεραμικές κανάτες έδρασαν ως καταλύτης για την επανεκτίμηση της τέχνης του Τσανάκ Καλέ και την αναγνώρισή της ως μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ
Τα κεραμικά του Τσανάκ Καλέ αντιπροσωπεύουν το δράμα και τη φαντασμαγορία του πολιτιστικού γίγνεσθαι σε πλανητικό επίπεδο. Μέσα από αυτά τα ταπεινά αντικείμενα που πλάστηκαν από χώμα, ανοίγεται ένα παράθυρο στην ταυτότητα και τα συναισθήματα μιας ολόκληρης κοινότητας. Οι ερευνητές και οι λάτρεις της τέχνης θα απολαύσουν το βιβλίο αυτό, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό κείμενο για την ιστορία και την αξιολόγηση της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ.
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ

Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ
Οι γυναίκες της Αβινιόν: Η ανακάλυψη της κεραμικής του Τσανάκ Καλέ