Οι πρωτοπόροι του υποβρυχίου “Δελφίν”
Το έτος 1912 ήταν μια σημαντική χρονιά για το ελληνικό ναυτικό, καθώς το πρώτο υποβρύχιο της ελληνικής αρχαιοτάτας ιστορίας κατασκευάστηκε. Το “Δελφίν” ως όνομα δόθηκε σε αυτό το μαχητικό υποβρύχιο, το οποίο έγινε γνωστό για την ατολμία του στο να εκτοξεύσει την πρώτη του τορπίλη εναντίον ενός εχθρικού πλοίου. Παρόλο που η επιχείρηση απέτυχε, το “Δελφίν” κατάφερε να αναδειχθεί σε ένα από τα πιο σημαντικά πλοία της εποχής του
Η ιστορία της κατασκευής του “Δελφίν” ξεκίνησε το 1910, όταν η κυβέρνηση Δραγούμη παρήγγειλε την κατασκευή του στα γαλλικά ναυπηγεία Schneider. Το υποβρύχιο ξεκίνησε να χτίζεται το 1911 και ολοκληρώθηκε το 1912. Στις 21 Αυγούστου 1912, παραδόθηκε στον ναύσταθμο της Τουλόν, όπου ανέλαβε τα πρώτα του καθήκοντα υπό την ηγεσία του πλωτάρχη Στέφανου Παπαρηγόπουλου
Το “Δελφίν” ήταν υποβρύχιο τύπου “Λομπέφ” και είχε μέγεθος 310/450 τόνους. Επίσης, ανέπτυσσε ταχύτητα 8,5/13 κόμβων και εφοδιαζόταν με 4 τορπιλοβόλα των 45 εκατοστών. Με πλήρωμα 18 ανδρών, το “Δελφίν” μετείχε σε εκπαιδευτικές ασκήσεις και περιπολίες μετά την παραλαβή του
Το μεγάλο γεγονός ήρθε στις 9 Δεκεμβρίου 1912, όταν το “Δελφίν” προσπάθησε να τορπιλίσει το τουρκικό πολεμικό πλοίο “Μετζηδιέ”. Παρόλο που η βολή του ήταν αποτυχημένη, το υποβρύχιο έγραψε ιστορία ως το πρώτο υποβρύχιο στην παγκόσμια ιστορία που εκτόξευσε τορπίλη για επίθεση εναντίον εχθρικού πλοίου
Λίγο αργότερα, το έτος 1916, το “Δελφίν” κατασχέθηκε από την γαλλική κυβέρνηση κατά τη διάρκεια του εθνικού διχασμού. Παρά τις προσπάθειες αποκατάστασης από τους Γάλλους, το υποβρύχιο ήταν άχρηστο και παροπλίστηκε το 1920
Το “Δελφίν” παρότι δεν κατάφερε να ξεπεράσει τις προκλήσεις του, παραμένει ένα εμβληματικό σύμβολο για το ελληνικό ναυτικό και την παγκόσμια ιστορία των υποβρυχίων. Ο ρόλος του στον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο και η αποφασιστικότητα του πληρώματός του να αντιμετωπίσει τους εχθρούς του αξίζουν να θυμόμαστε και να εκτιμούμε.