Νέα στοιχεία και προτάσεις παρουσιάστηκαν σε μια συνέντευξη Τύπου που διοργανώθηκε από τον ΟΣΔΕΛ την Πέμπτη 18 Απριλίου. Η έρευνα με τίτλο «Παιδί και ανάγνωση», που πραγματοποιήθηκε με επιστημονική εποπτεία του καθηγητή κοινωνιολογίας Νίκου Παναγιωτόπουλου, παρουσίασε αποτελέσματα σχετικά με τη σχέση των παιδιών με την ανάγνωση και πρότασε ειδικές πολιτικές φιλαναγνωσίας για όλες τις ομάδες του πληθυσμού.
Ο Θανάσης Μαρέδης, εκπρόσωπος του ΟΣΔΕΛ, παρουσίασε το ερευνητικό πρόγραμμα του Οργανισμού και τη σημασία της υποστήριξης πολιτιστικών και κοινωνικών δράσεων για τον κλάδο του βιβλίου. Επίσης, αναφέρθηκε στον ρόλο του ΟΣΔΕΛ στην κάλυψη των αναγκών για δεδομένα σχετικά με τον βιβλιογραφικό τομέα στη χώρα μας. Στη συνέχεια, ο καθηγητής Παναγιωτόπουλος παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας και τις προτάσεις που προκύπτουν από αυτήν.
Τα συμπεράσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι η σχέση των παιδιών με την ανάγνωση αποτυπώνεται από τις οικογενειακές πρακτικές. Το παιδί που αγαπά την ανάγνωση έχει ενσωματώσει αυτήν την πρακτική στην καθημερινότητά του και την αντιλαμβάνεται ως αυτονόητο μέρος της ζωής του. Αυτό το παιδί έχει εκπαιδευθεί και έχει λάβει υποστήριξη από την οικογένειά του. Αντίθετα, τα παιδιά που δεν έχουν αυτήν την εμπειρία αισθάνονται μια απόσταση και ένα ξένο περιβάλλον γύρω από την ανάγνωση.
Οι προτάσεις της έρευνας περιλαμβάνουν την ενίσχυση της έκφρασης των παιδιών από τη δημοτική σχολική ηλικία, προσφέροντας ένα πλαίσιο ώστε να μπορούν να εκφράζουν τις σκέψεις τους. Επίσης, προτείνεται η ισότιμη διάθεση και παροχή πολιτιστικού εξοπλισμού στα σχολεία, καθώς και η δημιουργία ενός σώματος βοηθών εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην ανάγνωση. Επιπλέον, προτείνονται δράσεις για την ανάκτηση και επανόρθωση της αναγνωστικής ικανότητας, καθώς και για την γέφυρα ανάμεσα στις περιφερειακές και περιθωριακές εκπαιδευτικές δυνάμεις.
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι ανισότητες στη σχέση με την ανάγνωση προκαλούν κοινωνικές, πολιτισμικές και οικονομικές ανισότητες στην κοινωνία. Επιπλέον, υπογραμμίζεται ο σημαντικός ρόλος της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια της σχέσης των παιδιών με την ανάγνωση. Εάν η πολιτεία και οι εταίροι δεν αναλάβουν δράση, οι ανισότητες αυτές θα συνεχίσουν να επιδεινώνονται, αποκλείοντας τα παιδιά που προέρχονται από ευάλωτες ομάδες από την προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική ανέλιξη και αποστέλλοντας μη εκμεταλλεύσιμο πολιτισμικό κεφάλαιο στο πολιτισμικό κεφάλαιο.
Για την υποστήριξη αυτής της πρωτοβουλίας, ο ΟΣΔΕΛ έχει ετοιμάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επικοινωνίας με το σύνθημα “Ξέρεις να διαβάζεις, ξέρεις και τον τρόπο να κάνεις τη ζωή σου καλύτερη. Ας εργαστούμε όλοι μαζί για μια κοινωνία που θα προσφέρει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στο βιβλίο για όλα τα παιδιά”. Η υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Εταιρείας Συγγραφέων, του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και των εκδοτικών συλλόγων ΑΣΕΒ, ΕΝΕΛΒΙ, ΣΕΒΑ, ΣΕΕΒΙ και ΣΕΚΒ. Οι δράσεις θα κορυφωθούν με μια ανοικτή εκδήλωση τη Δευτέρα 22 Απριλίου, όπου θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας και θα διεξαχθεί συζήτηση με ειδικούς από τον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας και της εκπαίδευσης. Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ. Ο στόχος είναι να γίνει μια ευκαιρία για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για την προώθηση της ανάγνωσης στα παιδιά και την αντιμετώπιση των ανισοτήτων που υπάρχουν στον τομέα αυτόν.