Είναι γεγονός ότι η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο στην αξιολόγηση των ανθρώπων. Το φαινόμενο του «pretty privilege» αποτελεί ένα πραγματικότητα που συνοδεύει τους «όμορφους» ανθρώπους. Ανήκετε σε αυτή την κατηγορία και ίσως να μην έχετε συνειδητοποιήσει τα προνόμια που απολαμβάνετε, όπως τα κομπλιμέντα, την ευκολία στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τις περισσότερες ευκαιρίες που σας προσφέρονται.
Πολλές ανεξάρτητες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι με ελκυστική εμφάνιση επωφελούνται από ένα είδος «μπόνους ομορφιάς» και έχουν υψηλότερους μισθούς. Αυτό ισχύει τόσο για τα επαγγέλματα που είναι στενά συνδεδεμένα με την εμφάνιση, όπως το μόντελινγκ και η ηθοποιία, αλλά και για κάθε άλλο είδος εργασίας.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Economic Behavior & Organization, οι άνθρωποι που ανταποκρίνονται στα πρότυπα ομορφιάς της εποχής έχουν περισσότερες πιθανότητες να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ανθρώπων, κάτι που τους διευκολύνει να πάρουν προαγωγή ή να συνάψουν επιχειρηματικές συμφωνίες. Αυτό το φαινόμενο ισχύει και για τους άνδρες, καθώς σύμφωνα με μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Social Science Quarterly, στους άνδρες παρατηρείται στενότερη σχέση μεταξύ επαγγελματικής ανέλιξης και ελκυστικής εμφάνισης.
Εκείνοι που χαίρονταν την ετερόκλητη βαθμολογία ως «πολύ ελκυστικοί» κατά τα έφηβά τους έτη, είχαν υψηλότερες πιθανότητες κοινωνικής αποδοχής και οικονομικής ασφάλειας σε επιπέδου ενηλικίωσης. Η βαθμολογία της ελκυστικότητας συνδέεται στενά με την επαγγελματική επιτυχία, καθώς κάθε βήμα προς την επάνω κατεύθυνση στη «σκάλα της ελκυστικότητας» συνεπάγεται ένα παραπάνω βήμα προς την «σκάλα της επαγγελματικής επιτυχίας».
To hashtag #prettyprivilege έχει γίνει ευρέως γνωστό στο TikTok με περισσότερες από 250 εκατομμύρια προβολές, αποδεικνύοντας ότι η κοινωνία αντιλαμβάνεται τη σημασία της εμφάνισης. Παρόλα αυτά, η πρόκληση για την κοινωνία είναι να ξεπεράσει τις προκαταλήψεις που σχετίζονται με την εμφάνιση. Ακόμα και άτομα που γνωρίζουν ότι η ομορφιά είναι επιφανειακή, συχνά πέφτουν θύματα της προκατάληψης.
Για αυτόν τον λόγο, οι ερευνητές προτείνουν στους υπεύθυνους προσλήψεων και στους διευθυντές να μην βασίζονται αποκλειστικά στις φωτογραφίες των υποψηφίων στα βιογραφικά τους για να διαλέξουν τους εργαζομένους τους. Αυτό το προκάλεσε το φαινόμενο του «halo effect» ή του φαινομένου του φωτοστέφανου, που περιγράφει πώς μια θετική πρώτη εντύπωση για κάποιον επηρεάζει την εικόνα που θα σχηματίσουμε για αυτόν.
Η εμφάνιση μας επηρεάζει ισχυρά την κοινωνία μας και την αξιολόγησή μας γιατί η πρώτη εντύπωση που έχουμε για κάποιον είναι τόσο δυνατή που επηρεάζει τις άλλες πληροφορίες που λαμβάνουμε για αυτόν. Ας προσπαθήσουμε να ξεπεράσουμε αυτές τις προκαταλήψεις και να αξιολογήσουμε τους ανθρώπους με βάση την πραγματική τους αξία και ικανότητες, ανεξάρτητα από την εμφάνισή τους.