14 Μαρτίου 2025

Η Καταστροφή του Υπερωκεανίου “Λουζιτάνια” και η Είσοδος των ΗΠΑ στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο

Τελευταία Άρθρα

Πώς να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα τον χειμώνα: Τι χρειάζεται να ξέρουμε

Ο χειμώνας έχει φτάσει και μαζί του έχει φέρει και τις γνωστές ιογενείς νόσους, όπως το κοινό κρυολόγημα, η γρίπη, ακόμα και ο κορωνοϊός. Όταν ο καιρός είναι

Η σημασία της παραμονής των γατιών με τις μητέρες τους

Πολλές φορές βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την κατάσταση όπου πρέπει να αναλάβουμε φροντίδα για ένα γατάκι σε πολύ μικρή ηλικία, χωρίς την παρουσία της μαμάς το

21 νέες προτάσεις για την αειφόρο τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα

Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και η αειφόρος ανάπτυξή του είναι επιτακτική ανάγκη. Μια νέα έρευνα, που πραγματο

11 ζώα που παραμένουν πιστά σε έναν σύντροφο για πάντα

Μονογαμία στο ζωικό βασίλειο; Σίγουρα όχι κάτι ασυνήθιστο. Παρόλο που η μονογαμία είναι σπάνια στη φύση, υπάρχουν ωστόσο ζώα που παραμένουν πιστά σε έναν σύν

Καταπολέμηση της καρδιακής ανεπάρκειας: Η εντυπωσιακή ισχύς ενός νέου φυτικού εκχυλίσματος

Παγκόσμιας φήμης ασθένεια, η καρδιακή ανεπάρκεια στέλνει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο νοσηλευτές και οδηγεί σε υψηλά ποσοστά θνησιμότητας. Ωστόσο, μια νέα έ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Το υπερωκεάνιο “Λουζιτάνια”, ένα αξιόλογο παράδειγμα ναυπηγίας στις αρχές του 20ου αιώνα, ανήκοντας στην εταιρία Cunard, υπήρξε το αριστούργημα της ναυπηγικής βιομηχανίας της εποχής. Αυτό το εντυπωσιακό πλοίο ήταν το γρηγορότερο της κατηγορίας του. Ωστόσο, η καταστροφή του από ένα γερμανικό υποβρύχιο στις 7 Μαΐου του 1915, προκάλεσε την είσοδο των Ηνωμένων Πολιτειών στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το υπερωκεάνιο, το οποίο ξεκίνησε την κατασκευή του το 1903, έκανε το παρθενικό του ταξίδι από το Λίβερπουλ προς τη Νέα Υόρκη στις 7 Σεπτεμβρίου 1907. Είχε βάρος 32.000 τόνους και ανέπτυσσε ταχύτητα 26 κόμβων. Λίγο πριν τον Παγκόσμιο Πόλεμο, το πλοίο είχε μετατραπεί σε ναυπηγείο στο Λίβερπουλ για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του Βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού. Στις 1η Μαΐου του 1915, την εποχή που ο Παγκόσμιος Πόλεμος βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη σε όλα τα μέτωπα, το “Λουζιτάνια” αναχώρησε από τη Νέα Υόρκη για να πραγματοποιήσει το προγραμματισμένο ταξίδι του προς το Λίβερπουλ με 1.959 επιβάτες και πλήρωμα. Στις 7 Μαΐου, κοντά στις ακτές της Ιρλανδίας, το πλοίο δέχθηκε επίθεση από το γερμανικό υποβρύχιο U-20. Μια τορπίλη βύθισε το πλοίο, προκαλώντας δύο έκρηξεις που το έσχισαν στα δύο. Το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε 20 λεπτά και 1.198 άνθρωποι χάθηκαν στα βαθιά νερά του Ατλαντικού. Αυτή η τραγωδία προκάλεσε θύελλα αγανάκτησης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο πρόεδρος Γούντροου Ουίλσον έστειλε έντονη προσφυγή στη γερμανική κυβέρνηση για τη βύθιση του “Λουζιτάνια” και σε μια ανακοίνωσή του αναφέρθηκε: “Από την πλευρά του Διεθνούς Δικαίου και εξ ονόματος της ανθρωπότητας, οι Ηνωμένες Πολιτείες ζητούν εγγυήσεις ότι αυτό το δικαίωμα των ουδέτερων να ταξιδεύουν σε ουδέτερα ή πολεμικά ύδατα θα τηρείται και ότι δεν θα υπάρξει επανάληψη παρόμοιου επεισοδίου σε πλοία που μεταφέρουν αμάχους”. Από την πλευρά της, η Γερμανία υποστήριξε ότι είχε εκδώσει ανακοίνωση από τις 22 Απριλίου, προειδοποιώντας τους πολίτες των ουδέτερων χωρών να μην επιβιβάζονται σε πλοία των εμπορικών ναυτιλιακών δυνάμεων. Επιπλέον, υποστήριξε ότι το “Λουζιτάνια” μετέφερε όπλα που προορίζονταν για τη Βρετανία, μια κατηγορία που η βρετανική κυβέρνηση αρνήθηκε απερίφραστα. Χρόνια αργότερα, αποδείχθηκε ότι το “Λουζιτάνια” πραγματικά μετέφερε πολεμικό υλικό, συγκεκριμένα φορτίο φυσιγγίων και οβίδων, συνολικού βάρους περίπου 173 τόνων, χωρίς τη γνώση των επιβατών. Η καταστροφή του βρετανικού υπερωκεανίου και ο γενικότερος υποβρυχιακός πόλεμος των Γερμανών ήταν ανάμεσα στους λόγους που οδήγησαν τις Ηνωμένες Πολιτείες να εμπλακούν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό των δυνάμεων της Αντάντ. Στο πλοίο επέβαιναν επίσης έξι Έλληνες υπήκοοι, από τους οποίους μόνο δύο επέζησαν. Στην πρώτη θέση ταξίδευαν ο επιχειρηματίας χαλιών Μιχάλης Παπαδόπουλος (43 ετών), η ιταλίδα σύζυγός του Άντζελα (32 ετών) και ο φίλος τους Λεωνίδας Μπίστης (33 ετών). Ο Παπαδόπουλος και ο Μπίστης χάθηκαν στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού, ενώ η Άντζελα Παπαδοπούλου διασώθηκε. Στην τρίτη θέση ταξίδευαν ο Μαρίνος Ανδρεάτος (39 ετών), ο Τζορτζ Καράσιτος (38 ετών) και ο μοναχοκόρης Θεόδωρος Διαμαντής (41 ετών), ο μόνος που επέζησε από το δυστύχημα.