2 Οκτωβρίου 2025

Οι Περιπέτειες των Πτωχαλαζόνεων: Η Επιστροφή σε Ένα Θέατρο Γεμάτο Κωμωδία”

Τελευταία Άρθρα

«Hijarbie»: Η Barbie με τη μαντίλα επιστρέφει

Μετά από ένα διάλειμμα έξι ετών, δημοσιεύτηκε στο Instagram η φωτογραφία μιας κούκλας που φοράει ένα ροζ φόρεμα και μια μαντίλα, ποζάροντας μπροστά σε ένα

ΜΙΚΙΟ: Ένα εντυπωσιακό σπίτι στο Ρέθυμνο μόλις 53 τετραγωνικά

Το "Μικιό" είναι ένα μικροσκοπικό σπίτι που βρίσκεται στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Ανήκει στον κτιριακό όγκο του 19ου αιώνα και έχει ανακαινισ

Κοριοί: Ταξιδεύουν, κρύβονται και απειλούν – Τα τσιμπήματα, τα συμπτώματα, η θεραπεία

Το Παρίσι βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού για τους κοριούς και η ζοφερή κατάσταση αρχίζει να προκαλεί ανησυχία και στη χώρα μας. Αν και είχαμε να ασχοληθ

Πώς να βγάζετε καλύτερες φωτογραφίες στα ταξίδια σας

Για να αφομοιώσετε πλήρως έναν προορισμό που ονειρευόσασταν, θα πρέπει να αφιερώσετε πολλές ώρες και μέρες ταξιδιού με αεροπλάνα, τρένα ή πλοία, οδηγώντας

7 υπέροχα Αirbnb για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Το επερχόμενο τριήμερο του Αγίου Πνεύματος είναι η ιδανική ευκαιρία για απόδραση και χαλάρωση. Αν εξακολουθείς να αναζητείς κατάλυμα, δεν χρειάζεται να ανη

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

Πριν από μερικά χρόνια, ένας φίλος δημοσιογράφος μου πρότεινε να διαβάσω ένα διήγημα με τίτλο “Οι Κάλπηδες” του συγγραφέα Στρατή Μυριβήλη. Η πρότασή του με έψησε αμέσως, καθώς είπε πως θα ταιριάζει απόλυτα με τον τρόπο που η ομάδα μας, οι “Πτωχαλαζόνες”, δραματοποιούμε μη θεατρικά κείμενα. Όταν επικοινώνησα με την εγγονή του συγγραφέα, κα Χριστίνα Αγγελοπούλου, μας έδωσε με μεγάλη χαρά την άδεια να χρησιμοποιήσουμε την ιστορία. Μας αποκάλυψε ότι ο παππούς της της έλεγε αυτή την ιστορία σαν παραμύθι και αυτή με την σειρά της την έλεγε παραμύθι στα δικά της παιδιά.

Μια φορά και έναν καιρό, ζούσαν δύο πανούργοι κατεργάρηδες στο νησί της Λέσβου. Ο Ψευτοθόδωρος στη Χώρα και ο Καλπομανώλης στη Συκαμιά. Και οι δύο θεωρούσαν πως κανείς δεν μπορούσε να τους ξεπεράσει στην πονηριά και την απάτη. Ωστόσο, δεν αντέχονταν να ακούν για τα κατορθώματα του άλλου και έτσι αποφάσισαν να βρουν έναν ανταγωνιστή, να τον ξεγελάσουν και να αποδείξουν ποιος είναι ο πραγματικός πρωταθλητής στην απάτη. Έτσι, συναντήθηκαν στη μέση του δρόμου και, χωρίς να αναγνωρίσουν ο ένας τον άλλον, ξεκίνησαν έναν αμοιβαίο αγώνα απάτης και κοροϊδίας. Το “ματς” έφθασε σε ισοπαλία και ο αντίπαλος αποδείχθηκε αξιόπιστος. Ωστόσο, ποιος είναι ο πραγματικός καταπληκτικός απατεώνας; Αυτό είναι ένα ζήτημα τιμής και αξιοπρέπειας που πρέπει να λυθεί. Κατά την προσπάθειά τους να βρουν την απάντηση, οι δύο κατεργάρηδες βρίσκονται αντιμέτωποι με περιπέτειες, πειρατές, θησαυρούς, βρυκόλακες, δαίμονες και “περιποιητικούς” Ανατολίτες. Μετά από πολλά ατυχήματα και περιπέτειες, θα αναγκαστούν να παραδεχτούν την αξία του άλλου και να ζήσουν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα…

Με την παράσταση των “Κάλπηδων”, επιστρέφουμε στο είδος του θεάτρου με το οποίο ξεκινήσαμε ως ομάδα, γίναμε γνωστοί και ασχοληθήκαμε για χρόνια και το αγαπάμε, δηλαδή στη δραματοποίηση λογοτεχνίας. Επιστρέφουμε κυρίως στην πρωτότυπη μέθοδο δραματοποίησης με τριτοπρόσωπη αφήγηση, την οποία επινοήσαμε και χρησιμοποιήσαμε στις παραστάσεις μας, όπως το “οι Χαλασοχώρηδες” του Αλ. Παπαδιαμάντη, “Μαζώχτρα” του Αργ. Εφταλιώτη, “Αυτόχειρ” του Μιχαήλ Μητσάκη και “Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως” του Γ. Βιζυηνού. Αυτή η μέθοδος αντιμετωπίζει όλο το κείμενο ως διάλογο και επιτρέπει στην αφήγηση να αποκτήσει θεατρική μορφή, διατηρώντας το όμως αναλλοίωτο, χωρίς διασκευές.

Για τρία χρόνια (2019-2022), δίδαξα αυτή τη μέθοδο στο μάθημα “Δραματοποίηση της Λογοτεχνίας” στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Οι “Κάλπηδες” είναι ένα ιδιαίτερα κωμικό διήγημα που σατιρίζει κάποια στοιχεία της ελληνικής κουλτούρας και συμπεριφοράς, τα οποία, αν και αρνητικά, παρουσιάζονται ως χιουμοριστικά χαρακτηριστικά της ελληνικής φύσης, όπως το ψέμα, η επιπολαιότητα, η πονηριά, οι κομπορρημοσύνη, ο εύκολος πλουτισμός και άλλα. Με την παράστασή μας, θέλουμε μέσα από το γέλιο να αναγνωρίσουμε τα ελαττώματά μας, να συμφιλιωθούμε μαζί τους, χωρίς όμως να τα αποδεχτούμε, αλλά μήπως καταφέρουμε έτσι να απαλλαγούμε από αυτά, αφήνοντάς τα πίσω μας.