Το φαινόμενο της αύξησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους έχει προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό στις χώρες της Ευρώπης και κυρίως στην Βόρεια Ευρώπη. Ένα από τα κύρια ζητήματα που προκύπτουν είναι πώς θα συνεισφέρουν αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα στον κρατικό προϋπολογισμό, αφού οι φόροι που εισπράττονται από την πώληση βενζίνης συνεχώς μειώνονται.
Για να αντισταθμίσουν αυτές τις απώλειες εσόδων που προκαλούν τα ηλεκτρικά οχήματα, χώρες όπως η Καλιφόρνια εξετάζουν το ενδεχόμενο να αντικαταστήσουν τον φόρο βενζίνης με ένα σύστημα παρακολούθησης των χιλιομέτρων. Μέσω αυτού του συστήματος, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα καλούνται να πληρώνουν τέλη βάσει των χιλιομέτρων που διανύουν. Έτσι, η προϊόντα από την πώληση βενζίνης που θα μην προκύπτουν από τα ηλεκτρικά οχήματα θα ανακτώνται. Ένα παράδειγμα αυτού του συστήματος είναι το πιλοτικό πρόγραμμα “California Road Charge” που προσφέρει στους εθελοντές 400 δολάρια για να εγκαταστήσουν μια συσκευή εντοπισμού ή για να υποβάλουν φωτογραφίες με τα χιλιόμετρα που διανύουν. Με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκεται η ανάκτηση των εσόδων από τον φόρο βενζίνης που δεν εισπράττουν τα ηλεκτρικά οχήματα. Η Καλιφόρνια έχει ήδη περίπου 1,5 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους και για να διασφαλίσει τη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων της, χρειάζεται τα αναγκαία κεφάλαια που ανέρχονται σε 8-9 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Παρότι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων πληρώνουν ήδη ένα ετήσιο τέλος 100 δολαρίων, αυτό αποδεικνύεται ανεπαρκές σε σύγκριση με τα 300 δολάρια κατά μέσο όρο που καταβάλλουν οι οδηγοί οχημάτων εσωτερικής καύσης ως φόρο βενζίνης. Τα εσόδα αυτά είναι απαραίτητα για την απαραίτητη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων, που αποτελούν ζωτικής σημασίας υποδομές για την καλή λειτουργία των μεταφορικών δικτύων της Καλιφόρνιας.
Οι αρχές εξετάζουν λοιπόν την πιθανότητα θέσπισης νέων τελών με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε ηλεκτρικό όχημα. Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστούν τα απαραίτητα έσοδα για την συντήρηση των οδικών υποδομών, ενώ ταυτόχρονα θα ενθαρρυνθεί η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο εκτιμώμενος αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους αυξάνεται διαρκώς και οι κυβερνήσεις πρέπει να βρουν τον κατάλληλο τρόπο για να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις που εμφανίζονται. Η καθιέρωση τελών βάσει του χιλιομέτρου αποτελεί μια πιθανή λύση που θα εξασφαλίσει την οικονομική αναπτυξιακή βιωσιμότητα της βιομηχανίας των ηλεκτρικών οχημάτων, παρέχοντας τα απαραίτητα κεφάλαια για τη συντήρηση των οδικών υποδομών.