Της Μαρίας Παπαδοπούλου
Στα τέλη της δεκαετίας του 80, η ελληνική κοινωνία βρέθηκε αντιμέτωπη με μια ανεξήγητη πολιτική διχόνοια. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ διαμάχονταν για την εξουσία, ενώ οι καφενέδες χωρίστηκαν σε μπλε και γαλάζια, δημιουργώντας ένα διχασμένο περιβάλλον. Παράλληλα, τα σκάνδαλα Κοσκωτά και οι μίζες για τα ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς και η χαμηλή ποιότητα της πολιτικής οδήγησαν στην αίσθηση αναξιοπιστίας των δύο κομμάτων.
Μια νέα εποχή για την Ελλάδα και την Ευρώπη
Η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ), που αποτέλεσε το προοίμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φαινόταν ότι θα οδηγούσε τις ευρωπαϊκές χώρες σε μια νέα εποχή, μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την κατάρρευση των ανατολικών χωρών με μεγάλη επίκρουση. Ακριβώς στις 20 Νοεμβρίου του 1989, το πρώτο ιδιωτικό κανάλι στην Ελλάδα, το MEGA CHANNEL, ξεκίνησε τις εκπομπές του. Όλοι πίστευαν ότι η ελεύθερη τηλεόραση θα ενίσχυε την ελευθεροτυπία και τη δημοκρατία.
Το MEGA CHANNEL άφησε εποχή από το πρώτο επεισόδιο
Στην τρίτη μέρα λειτουργίας του MEGA, την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου, στις 21.30 το βράδυ, εκατομμύρια Έλληνες ήταν απολαυστικά έκπληκτοι να παρακολουθούν τους υπότιτλους της νέας καθηλωτικής σειράς να εμφανίζονται στις οθόνες τους: “Λίγο πριν το 1992, ενώ όλοι οι Έλληνες εργάζονται ευτυχισμένοι και ενωμένοι για την ευαγγελιστική Ευρώπη, το MEGA CHANNEL εκτόπισε τους πρωτοπόρους….”
Στη συνέχεια, ένα παραδοσιακό λαϊκό τραγούδι με ευρωπαϊκή πινελιά έπαιζε στο υπόβαθρο της φωτογραφίας των ‘Απειροελάχιστων’. Διαφορετικούς χαρακτήρες όπως ένα αυθαίρετο διαμέρισμα, ένα εξοχικό που δεν είχε άδεια, απλή επίδειξη πλούτου με βοήθεια δανείων ή ακόμα και αφορολόγητα κέρδη, ανελέητο ανταγωνισμό μεταξύ δύο γειτονικών οικογενειών, οι οποίες ήταν τυχαιότητα ίδιες και με το ίδιο επώνυμο: Χατζηγιώργης. Ο Κώστας (που υποδύθηκε ο Χρήστος Βαλαβανίδης), ένας εστιάτορας που έδινε πολλές ευσπλαχνικές μάχες, ενώ ο Αντρέας (που υποδυόταν ο Δημήτρης Πουλικάκος), ήταν ένας δικηγόρος παλαιά σχολή. Αν και το πιο κατάλληλο παρατσούκλι για τον Αντρέα ήταν “ο χασοδίκης”, κάτι που του είχαν φορέσει οι άσπονδοι γείτονές του.
Συμβολισμοί για την πολιτική κατάσταση
Οι δύο χαρακτήρες δεν είχαν καμία συγγένεια παρά το γεγονός ότι προήρχονταν από το ίδιο χωριό. Αυτή η επιλογή δεν ήταν τυχαία και είχε άμεση σχέση με την αντιπαράθεση αλλά και τις ομοιότητες των δύο ηγετικών πολιτικών κομμάτων της εποχής, του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Ένας ήταν ονόματι Κώστας και ο άλλος Αντρέας. Το κοινό τους όνομα ήταν μόνο η αρχή, μιας και είχαν πολύ κοινά χαρακτηριστικά. Είχαν ακόμα και το ίδιο αυτοκίνητο, ένα οικονομικό Seat Gredos της δεκαετίας του ’80. Οι συζύγοι τους, Σούλα ή “βλαχάρα” (που υποδύθηκε η Νατάσα Τσακαρισιάνου) και Ζανέτ ή “μεγαλοπιασμένη” (που υποδυόταν η Βάσια Τριφύλλη), έδιναν ζωή στο μικροαστικό σκηνικό. Η Σούλα ήθελε να κάνει το γαμήλιο τραπέζι της κόρης της, την Ούρσουλα, στο Χίλτον. Η Ζανέτ ήθελε να αποδείξει την ανωτερότητά της στους ενοχλητικούς γείτονες, ενδεχομένως ακόμη και με ένα καριέρα στην πολιτική. Η Ελεονώρα (που υποδύθηκε η Βάνα Παρθενιάδου), αδερφή της Ζανέτ, αναποφάσιστη ανάμεσα στο εμμονικό και το ορθολογικό, στο σενάριο του Βασίλη Νεμέα. Ο Κάρολος, ο ψυχολόγος της Ζανέτ, λύνοντας σταυρόλεξα κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων, αποκρίνονταν ταυτόχρονα στις ερωτικές εξομολογήσεις της πελάτισσάς του.
Φοβερές ατάκες και το κλίμα πίσω από τις σκηνές
Οι ατάκες από τη σειρά διασπούσαν στο σχολείο, στην καφετέρια, ακόμη και στον χώρο εργασίας. “Η καρδιά μου” και “Εγώ, ο Κώστας Χατζηγιώργης” από τον Κώστα, το αξιομνημόνευτο “…μωρή κουφάλα” του χασοδίκη Αντρέα Χατζηγιώργη προς την πρόεδρο του δικαστηρίου, Νένα Μεντή.
Η Ζανέτ δεν έχανε ευκαιρία να τονίσει ότι αυτή, με τα χρήματά της, έκανε τον δικηγόρο-σύζυγό της να ζει, ενώ στις δύσκολες στιγμές βρισκόταν παρηγοριά στο μπουκάλι ουίσκι που κρατούσε πάντα μαζί της. “Δεν αντέχω άλλο εδώ μέσα, δεν μπορώ με έναν άντρα βλάκα δικηγόρο που νομίζει ότι μπορεί να με κοροϊδέψει και με μια τρελή αδερφή που δεν έχει στο μυαλό της να προχωρήσει… Θα ζήσω νέα!!!” Τα αστεία στο πλατό ήταν ανεξάντλητα και οι ηθοποιοί διασκέδαζαν κατά τη διάρκεια των προβών. Με την υποστήριξη του σκηνοθέτη, που προώθησε τη χημεία ανάμεσα στους ηθοποιούς, αυτοσχεδίαζαν και δημιουργούσαν δικές τους ατάκες. Όπως αναγνωρίστηκε σε συνέντευξή της η Εμμανουέλα Αλεξίου (η Ούρσουλα), η ατάκα του Βαλαβανίδη “Η καρδιά μου” δεν υπήρχε στο σενάριο, ενώ όταν σπάστηκε το κρεβάτι του με την Τσακαρισιάνου, στο 2ο επεισόδιο, της είπε στο αυτί: “Συνέχισε, γράφουμε ιστορία!!!”
Το αξεπέραστο χριστουγεννιάτικο επεισόδιο
Το απόλυτο υψίφωνο! Στο χριστουγεννιάτικο επεισόδιο, ο Πουλικάκος ερμήνευσε το “ΥΠΑΡΧΩ” σε μια δική του εκδοχή, όπως επίσης είχε γίνει και στην ταινία “Ο Δράκουλας των Εξαρχείων”. Ο Χρήστος Βαλαβανίδης, ψευδοοργισμένος, ανακοίνωσε: “Η καρδιά μου, ο ροκάς αυτός θα χαλάσει την χριστουγεννιάτικη βραδιά!”
Η σειρά διήρκησε 66 επεισόδια και σκηνοθετήθηκε από τον πολυμήχανο Νίκο Κουτελιδάκη, ο οποίος δημιούργησε πολλές άλλες επιτυχημένες σειρές στην ελληνική τηλεόραση, όπως το “Είμαστε στον αέρα” και οι “Εντιμότατοι κερατάδες”.