Στο μοναδικό MIR Festival που πραγματοποιείται φέτος, ένα εντελώς πρωτότυπο και μοναδικό έργο θα εκτίθεται για πρώτη φορά. Πρόκειται για το πρώτο μέρος της παράστασης με τον τίτλο “Η διόρθωση”, το οποίο συνδυάζει διάλεξη, περφόρμανς, μπουρλέσκ, χορό και γυρίσματα ταινιών
Ο δημιουργός αυτού του εκπληκτικού εγχειρήματος, Κωνσταντίνος Παπανικολάου, έχει δημιουργήσει ένα έργο που αναπτύσσει έναν διάλογο γύρω από δημοφιλείς χορούς που έχουν εξαφανιστεί. Μέσω αυτών των χορών, θέτει ερωτήματα που δεν μπορούν να απαντηθούν – ούτε από τους χορευτές ούτε από κανέναν άλλο. Πού πηγαίνουν οι χοροί που χάνονται; Ποιος προσδιορίζει τη μόδα κάθε εποχής; Και ποιος θα είναι ο χορός του μέλλοντος που θα συνδυάζει το υψηλό και το λαϊκό; Αυτό το διαχωρισμός έχει πραγματικά νόημα;
Η παράσταση εξετάζει τις έννοιες της τέχνης και της ψυχαγωγίας, που διαχωρίστηκαν για πρώτη φορά τον 18ο αιώνα. Τότε οι κριτικοί άρχισαν να καθορίζουν μια γραμμή ανάμεσα στην τέχνη που αναπτύσσεται ως μέσο αισθητικής έκφρασης και στην τέχνη που έχει κυρίως χρηστικό ή ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Ο χορός, που ήταν διαθέσιμος στις μάζες και ευκολόκατανοητος από όλους, θεωρήθηκε κατώτερος μέχρι τον 20ο αιώνα. Αυτός ήταν ο χρόνος που ξεκίνησαν οι προσπάθειες “αναβάθμισης” και ένταξής του στον χώρο της υψηλής διανόησης
Η παράσταση του Παπανικολάου αναρωτιέται αν εξακολουθούμε να επηρεαζόμαστε από αυτήν την προσπάθεια των παλαιότερων γενεών και αν έχει νόημα αυτή η διαχωριστική γραμμή σήμερα. Αυτή τη στιγμή, ο δημιουργός επικεντρώνεται στην αναζήτηση μιας γλώσσας που μπορεί να κάνει μια παράσταση χορού να έχει περισσότερο ενημερωτικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα
Εν αναμονή της παρουσίασης του έργου στο MIR Festival, ο Παπανικολάου χρησιμοποιεί κινησιολογικές μεθόδους για να ερευνήσει υπάρχοντες χορούς και να τους χρησιμοποιήσει ως ντοκουμέντα – κοινωνικά και ιστορικά παραδείγματα. Κατά τη γνώμη του, οι υπάρχοντες χοροί έχουν να πουν πολλά και δεν χρειάζεται πάντα η εκπαιδευμένη σύγχρονη ματιά μας. Δεν ενδιαφέρεται για τη δημιουργία νέων κινητικών υλικών, αλλά για το πώς μπορεί να βρεθεί μια γλώσσα που θα τους αξιοποιήσει με τρόπο που να μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό
Ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου, κατόχος μεταπτυχιακού τίτλου στον χορό από το Πανεπιστήμιο Paris VIII και απόφοιτος της Ψυχολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους καλλιτέχνες και έχει παρουσιάσει τα έργα του σε διάφορα φεστιβάλ και θέατρα σε πολλές χώρες. Η δουλειά του έχει βραβευτεί και έχει λάβει υποτροφία από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Αυτό που αξίζει να περιμένουμε από το “Η διόρθωση” είναι μια παράσταση που αναζητά την παρελθοντολογία και την μελλοντολογία του χορού, εξερευνώντας την εξέλιξη της τέχνης και τη σημασία της στη σύγχρονη κοινωνία.